دیوار بزرگ چین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در طول قرنها، بشر آثار شگفت انگیزی را به وجود آورده که نشانه هوش، دانش و اوج خلاقیت او در هنر و معماری و مجسمه‌سازی و علوم گوناگون بوده است. در این میان و در دنیای کهن 7 اثر بزرگ در معماری و مجسمه سازی وجود داشته که به جز یکی، دو اثر، بقیه در گذرگاه زمان از میان رفته است.

براساس نوشته های تاریخی، عجایب هفتگانه عبارت بودند از: آرامگاه موزله (یونان)، اهرام مصر، فانوس اسکندریه، مجسمه عظیم رودِس(یونان)، باغهای معلقه بابل، مجسمه الپ و معبد آرتیمس که از این آثار تنها اهرام مصر بر جای مانده است.

اما اثر شگفت‌انگیز دیگری که در عصر کنونی جزو عجایب هفتگانه از آن نام برده می‌شود، دیوار عظیم چین است.

یکی از عجایب هتفگانه جهان دیوار چین است. این بنا به واسطه طول، انبوه مصالح مورد استفاده و نوع معماری بکار گرفته شده در ساخت و عظمت، اهمیت ویژه‌ای یافته است. این دیوار در سراسر شمال چین از شرق به غرب در شاخه های مختلف کشیده شده است. طول تقریبی آن حدود7 هزار و300 کیلومتر است و تنها بنای ساخت بشر است که از کره ما با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. احتمال می‌رود ساخت دیوار چین770 سال قبل از میلاد مسیح شروع شده و 1366 سال بعد از میلاد به پایان رسیده باشد. در طول این مدت زمان بیش از 20 امپراطوری و حکومت کوچک و بزرگ در ساخت آن دخالت داشتند. میزان مصالح بکارگرفته شده در دیوار چین بقدری است که می توان با چیدن آنها کنار یکدیگر5 بار کره زمین را دور زد. ساخت این دیوار از «شان هایگوان» شروع شد و پس از عبور از دهها کوه، دشت، رودخانه و دره‌های مختلف از 5 ایالت و 2 منطقه حکومتی مستقل عبور کرده و در گانسو پایان یافت. متوسط عرض دیوار چین 6 متر وارتفاع آن10 متر است و در برخی مکانها، پهنایش تا اندازه ایست که10 سرباز می توانند در کنار یکدیگر از آن عبور کنند.

در مورد مصالح مورد استفاده در ساخت این دیوار باید گفت که در اوایل ساخت از مصالح ابتدایی مانند آجرهای گلی و خشت استفاده می‌شد ولی بعدها سنگ و مصالح بهتر نیز برای تکمیل آن بکار گرفته شد. در حال حاضر بسیاری از بخشهای این دیوار که از مصالح ابتدایی ساخته شده بود تخریب شده است.

در زمانی که سلاحهای جنگی، تنها شامل تیروکمان، شمشیر، سپر و نظایر آنها بود ساخت یک دیوار مرتفع، استراتژی بسیار خوبی برای جلوگیری از تجاوز دشمنان بشمار می‌رفت. این دیوار دارای برجهای نگهبانی و ارسال پیام، محل ذخیره اسلحه و آذوقه، پادگان، خندق، دروازهای عبور و امکانات دیگری بود که از نقطه نظر نظامی دارای ارزش ویژه‌ای بوده است. این سیستم، حکومت مرکزی را قادر می ساخت تا با تمامی بخشها و قسمتها به ویژه سطوح مختلف ارتش و بخشهای مهم و حیاتی به سهولت در تماس باشد و نیروهای تحت فرمان خود را به سرعت به نقاط مورد نظر اعزام کند.

هیچکس به درستی نمی‌داند که نخستین سنگ بنای این دیوار دقیقاً در چه گذاشته آغاز شده است ولی بسیاری از مورخین و باستان شناسان بر این عقیده‌اند که دیوار چین حدود770 سال قبل از میلاد در زمان امپراطور زوهو در مقیاس کوچکتر و به عنوان یک دیواره محافظ در مقابل تجاوز قبایل شمالی بر پا شده است. بخش ساخته شده دیوار چین در ایالت «چو» و به دنبال آن در «کوی» به طول600 کیلومتر بوده و در مدت بیش از300 سال ساخته شده است. معماری این بخش از دیوار بصورت حرف U بوده و به عنوان دیوار مربعی نامیده شده است. امروزه بقایای کمی از این دیوار کهن وجود دارد. این دیوار به دریای زرد چین منتهی می شد.(476-770 قبل از میلاد).

بین سالهای221 تا476 قبل از میلاد ایالات مقتدر در چین شامل کوین، کوی، چو، هان، یان و زاهو می‌شوند که هر کدام برای محافظت از سرزمینشان به دور خود دیوار کشیدند. برای مثال در ابتدای شروع جنگهای بزرگ بین ایالات مختلف، ایالت کوین که از نظر اقتصادی ضعیف و از نزاع داخلی و حملات مختلف در رنج بود. در زمان پادشاهی کوین لیگونگ و جیانگونگ ساخت دیوار از جنوب رودخانه زرد ادامه یافت. با قدرت گرفتن ایالات زاهو دیوار در دو قسمت ساخته شد. پادشاه زاهو فردی بسیار زیرک و عاقل بود و سعی در تبادل فرهنگهای کشورهای مختلف داشت. یکی از استراتژی‌های وی این بود که فرهنگ هورافرا گرفت و با شناخت کامل از آن به پیکار با مردم آن سرزمین پرداخت. این قسمت دیوار اکنون در ناحیه درمانگولا قرار دارد. در این دوره هر یک از 7 ایالت مقتدر یادشده دیوارهای متعددی را در سرزمین خود ساختند که امروزه بقایای برخی از آنها وجود دارد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که دیوار بزرگ چین توسط امپراطوری کوین شیهانگ(207-221 قبل از میلاد) که توانست پس از به قدرت رسیدن بر بیشتر ایالات چین تسلط یافته و آنها را یکپارچه کند ساخته شده است. به دستور امپراطوری بنام شی هوانگ دیوارهایی که در گذشته در قسمتهای مختلف ساخته شده بود تکمیل و به یکدیگر متصل شدند.

شی هوانگ تصمیم داشت که برای پایداری امپراطوری خود این دیوار را توسعه دهد. بدین ترتیب پروژه متصل ساختن دیوارهای گذشته آغاز و در سراسر شمال چین از مغولستان میانه به طول 5 هزار کیلومتر ادامه یافت. طراحی و معماری جدید توسط این امپراطوری توانست کشور چین را از گزند حملات قبایل شمالی حفظ کند. این دیوار به سه بخش شرقی، میانی و غربی تقسیم شد. قسمت شرقی و غربی تکمیل دیوارهای دوره اول و جنگهای هفت ایالت بود و فقط قسمت میانی در این دوره ساخته شد.

ادامه ساخت و تکمیل این دیوار در دورهای بعدی توسط امپراطوریهای هان (206 قبل از میلاد تا24 بعد از میلاد)، وی (543-386 بعد از میلاد)، کو (577-550 بعد از میلاد)، سوی (618-581 بعد از میلاد)، لیائو (1125-916 بعد از میلاد)، جین (1234-1115 بعد از میلاد) تکمیل، تقویت و ادامه یافت.

با به قدرت رسیدن امپراطوری مینگ(1644-1368 بعد از میلاد) چهره این دیوار تغییر کرد. در دوران این حکومت به امپراطوران توصیه شده بود که با افزایش بلندی دیوار، تقویت و ساخت برجهای نگهبانی، می‌توان از هر گونه تعرض و تجاوز قبایل متخاصم شمالی جلوگیری کرد. به دنبال اتخاذ این سیاست، بازسازی این دیوار شروع شد و تغییر آن بر مبنای دستور داده شده و به صورت یک پروژه عظیم درآمد. در این دوره نه تنها دیوارهای ساخت امپراطوری «کوین» بلندتر و مقاومتر شد بلکه برای تغییر آن روشهای مدرن مهندسی سازه و لجستیک بهره فراوان گرفته شد. در نتیجه این تلاشها و کاربرد مصالح جدیدی مانند سنگ برای رو کاری و ترمیم، چهره این دیوار به کلی عوض شد. در طول200 سال قدرت این امپراطوری هیچگاه نقصانی در تکمیل این پروژه بوجود نیامد و کار ادامه یافت و در طول این مدت زمان، دیوار چین دارای حدود 18 برابر سازه نسبت به گذشته شد.

عظمت این دیوار نه تنها به واسطه بزرگی آن بلکه نیروی عظیم انسانی بکار گرفته شده در احداث آن است. میلیونها نفر برای ساخت این دیوار در دوران مختلف بکار گرفته شدند. این افراد شامل سربازان، زندانیان، اسرای جنگی، کارگران، کشاورزان و مردم عادی بودند. برای مثال در زمان امپراطوری «کوین» که دیوارهای دوران اول به یکدیگر متصل شدند، ژنرال مینگ تیان از300 هزار سرباز به مدت10 سال برای ساخت بنا استفاده کرد. در زمان امپراطوری «کو» علاوه بر تعداد سربازان از 1/8 میلیون نفر به صورت نیروی کار اجباری در ساخت450 کیلومتر از دیوار استفاده شد. میلیونها نفر در اثر شرایط سخت کاری، فقر، گرسنگی، بیماری و حوادث گوناگون جان خود را از دست دادند، همچنین برای ساخت این دیوار بسیاری از خانواده ها از دیدن عزیزان خود برای تمام عمر محروم شدند.

امروزه جهان تغییر کرده است و هیچ دیواری نمی تواند به عنوان عامل بازدارنده بکار گرفته شود. دیوار بزرگ چین نیز از آن جمله است و دیگر نقش اولیه خود را از دست داده است. این اژدهای غول پیکر که در مدت زمانی بیش از2500 سال به طول هزاران کیلومتر ساخته شده یکی از پربیننده‌ترین آثار باستانی جهان است و تمدن بزرگ کشور چین در کنار نام آن همیشه وجود دارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...