پسران جوان، قربانیان قوم مایا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

بر اساس مطالعات جدید قربانیانی که قوم باستانی مکزیکی مایا به درگاه خدایان خود تقدیم می کردند برخلاف تصور موجود دختران جوان نبوده اند. این مطالعات نشان می دهند پسران و مردان جوان قربانی هایی بوده اند که انتخاب شده و به درون حفره های زیرزمینی پر از آب انداخته می شدند.

 

مایاها قومی بودند که پیش از یورش اسپانیایی ها حدود 1500 سال در جنگل های امریکای مرکزی و جنوب مکزیک زندگی می کردند.

این قوم معابد بزرگ سنگی بنا می کردند و روحانیان آنها در شهر چیچن ایتزا کودکان را برای رسیدن باران و داشتن زمین های حاصلخیز در محضر خدایان قربانی می کردند.

به این صورت که آنها را به درون حفره های پر از آب و غارهای زیرزمینی که «سنوتس» نامیده می شد می انداختند. این غارها منبع آب اقوام مایا بود و به علاوه دروازه ورودی جهان زیرین نیز تصور می شد.

گیلرمو دی آندا یکی از باستان شناسان دانشگاه یوکاتان با کنار هم گذاشتن استخوان های 127 جسد یافت شده در اعماق یکی از غارهای مقدس چیچن ایتزا دریافت بیش از 80 درصد این استخوان ها متعلق به پسرانی بین سنین 3 تا 11 سال بوده است. 20 درصد باقی استخوان ها نیز متعلق به مردان بزرگسالی بوده که به احتمال زیاد برای دستیابی به جواهرات غرق شده به همراه قربانی ها به اعماق این غارها رفته بودند.

به گفته دی آندا، اغلب این کودکان به صورت زنده به درون غارها انداخته می شدند و برای خوشایند بیشتر خدای باران پوست بدن بعضی از آنها پیش از انداخته شدن کنده و اعضای بدنشان از هم جدا می شد.

به گفته این باستان شناس مایاها بر این باور بودند که خدایان چیزهای کوچک را ترجیح می دهند و خصوصاً خدای باران چهار خدمتکار داشته است که کوتوله بوده اند. به همین دلیل کودکان را به قسمت های کوچک تر تکه تکه می کردند تا خدای باران را خوشحال تر کنند.پیش از این باستان شناسان گمان می کردند دختران جوان قربانیان اصلی این قوم بوده اند زیرا بیشتر جواهرات یافت شده از جنس «جید» هستند. مایاها از 850 میلادی تا زمان ورود مکتشفان اسپانیایی در مکزیک زندگی می کردند.

به گفته دی آندا، تشخیص جنسیت اسکلت ها پیش از آنکه فرد به سن بزرگسالی رسیده باشد دشوار است، اما وی می گوید برخلاف تصور موجود میان باستان شناسان ،شواهد فرهنگی که در اساطیر مایا وجود دارد اثبات می کند قربانیان پسران جوان بوده اند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...