فرهنگ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اژدها ریشه عمیقی در فرهنگ چینی ها دارد. چینی ها غالبا خود را از نسل اژدها می دانند. هیچ کس واقعا نمیداند اژدها از کجا آمده است. برای مردم چین ظاهر آن به صورت ترکیبی از اعضای بدن 9 موجود به شرح زیر تعریف میشود: شاخ های گوزن، سر شتر ، چشمان اهریمن ، گردن مار ، شکم یک صدف بزرگ، فلس های ماهی ، چنگال های عقاب ، پنجه های ببرو گوشهای گام نر.

کلمه چینی اژدها به زبان رومی به هر دو صورت lung یا long به معنی طویل هجی میشود. در چین اعتقاد داشتند اژدها ها دارای قدرتی هستند که به آنها اجازه میدهد بارش باران و جاری شدن سیل را ( با بستن رودخانه با دمشان که باعث سر ریز شدن آب رودخانه و تبدیل آن به سیل می شد) کنترل کنند. همچنین اعتقاد داشتند که آنها بعد از مرگ مسئول انتقال انسان به قلمرو های الهی و آسمانی هستند. به علاوه در چین اژدها ها نماد جهان طبیعی ، سازگاری و تغییر شکل هستند . اگر دو اژدها کنار هم اما در خلاف جهت هم قرار گیرند ، نهاد ابدیت و جاودانگی به وسیله یین یانگ Yin Yang مشهور خواهند بود. امپراطوری های چینی فکر میکردند که آنها اژدهاهای واقعی و پسران بهشت هستند. از این رو به تخت هایی که بر روی آن می خوابیدند تخت اژدها گفته میشد. لباس های تشریفاتی امپراطور را ردای اژدها می نامیدند. در اذهان مردم قدیم چین ، اژدها خدایی بود که آرزوها و آرمان مردم چین را در بر داشت. گفته می شود که اژدها یک خزنده بزرگ است که می تواند تاریک یا روشن و بزرگ یا کوچک بشود. می تواند در بهار در آسمان پرواز کند و در پاییز زیر آب زندگی نماید . به طور سنتی اژدها ها در فرهنگی چینی حاکمان باران شمرده میشدند.

آنها این قدرت را دارند که تصمیم بگیرند کجا و در چه موقع باران ببارد. چینی ها باور دارند که پادشاهان اژدهاهای آبی در قصر هایی در زیر اقیانوس ها زندگی میکنند. نشانه چینی برای اژدها در طول سلسله های یین Yin ، شانگ shang ( از قرن 11 تا 16 قبل از میلاد در دوره هیروگلیف و حروف تصویری اولیه چینی ) بین دست نوشته های روی استخوان و لاک لاک پشت یافت شده است . این دست نوشته ها خزنده ای شاخدار را توصیف کرده و راجع به فلس ها و پنجه هایش نیز شرح داده است. در چین قدیم هیچ کس ذره ای به وجود اژدها شک نداشت . مردم برای هر عکس حکاکی یا نوشته ای که شامل هر شرح یا توصیفی از اژدها بود احترام زیادی قائل بودند . در نتیجه اژدها تبدیل به نماد و سمبل ملت چین شد. تمام مردم چین که شامل امپراطور هم می شد، در مقابل تصویر اژدها با ترس و احترام به خاک می افتادند .به همین سبب این حیوان غیر واقعی تبدیل به مقدسات ملت شد . اولا به عنوان توتم (روح یا جانور حامی و محافظ شخص ) و محافظ قبایل ، ثانیا به عنوان سمبل و نماد ملت چین ، عاقبت اژدها مبدل به نشانی روی پرچم آخرین سلسله فئودال ها یعنی سلسله کینگ ( Qing ) گردید.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...