اژدها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

اژدها موجود افسانه ای و قدرتمندی است. با اینکه گفته می شود خواستگاه آن از چین بوده اما شواهد  تاریخی نشان می دهد که اولین اژدها همبه به یا خمبه به در اسطوره ی گیلگمش و در بین النهرین بوده.در شرق غالبا موجودی نیک صفت اما در غرب مظهر شر و نیروی شیطانی بوده. همچنین در ایران نیز در اکثر مواقع موجودی شرور شناخته شده همچنان که در هفت خان رستم شاهد کشته شدن اژدها به دست رستم هستیم. جالب دیدم که به عنوان اولین موضوع از ساطیر مطالبی رو در مورد اژدها که اتفاقا به ندرت از آن یاد می شود بنویسم.

اژدهای شرقی:

این اژدها دارای بدنی کشیده و فلس دار است. چهار پا دارد و بدون   بال ترسیم می شود. دارای دوشاخ و دندان ها و سبیلی دراز است که از آن به عنوان حسگر استفاده می کند. بیشتر مواقع با یالی به دور گردن در زیر چانه و بر روی هر آرنج تصویر می شود. گاهی با کره ای آتشین در دهان یادر چنگال نمایش داده می شود که آن را مروارید توصیف کرده اند. بعضی ها می گویند که اژدها در غارها یا در اعماق دریا سکونت دارد. پرستوی کباب شده غذای مورد علاقه ی اژدهای چینی است. اژدهاهای شرقی به سه دسته تقسیم می شوند: سه پنجه ها که ژاپنی هستند. چهار پنجه ها که کره ای یا اندونیزیایی اند و پنج پنجه ها که چینی هستند. آنهادر رنگ های آبی.سیاه.سفید.قرمز یا زرد تصویرمی شوند.

اژدها در شرق خوب مهربان و باهوش ترسیم شده. در نخستین شکل خود برروی ظروف تشریفاتی مفرغی از چین و مربوط به سلسله ی شانگ- چو به عنوان اژدهای کوآی از آن نام برده می شود. اما هیچ ارتباطی با لونگ اژدهای سنتی چین ندارد. لونگ به عقیده ی برخی از تمساح هایی نشات گرفته که سابقا در رود یانگ- تسه و سایر رودهای چین می زیستند.

چهار نوع اژدهای لونگ وجود دارد:

تین لونگ: اژدهای آسمانی که از جایگاه های خداوند حفاظت می کند.

شن لونگ: اژدهای روحانی که باد و باران را کنترل می کند.

تی لونگ: اژدهای زمینی که رودخانه ها و آب را بر روی زمین کنترل می کند.

فوتس لونگ: اژدهای زیرزمینی که نگهبان پرتگاه ها و فلزات و جواهرات است.

هر کدام از این اژدهاها به طور جداگانه رودهای شمال.جنوب.شرق و غرب را کنترل می کنند و فرمانده‌ی تمام آن ها چین تانگ کبیر است که خونین رنگ است با یالی آتشین و نهصد پا ارتفاع. در تاریخ چین اژدهای پنج پنجه اژدهای سلطنتی است و سمبل قدرت. معمولا زرد رنگ است. اگر کسی به غیر از امپراطور لباسی با نقش اژدهای پنج پنجه می پوشید مجازاتش مرگ بود.                                                                               

اژدهای غربی:

این اژدها بدنی کشیده و دراز. پوستی فلس دار. چهار پای قوی. دو بال خفاش مانند. سر مثلث شکل و گردنی بلند دارد و دمش فلش مانند است. گاهی با نفسی آتشین تجسم می شود. گونه هایی ازآن ها قدرت تغییر شکل خود را دارند و گروهی دیگر توانایی تغییر رنگ بدنشان رادارند.ماهی یک بارغذا می خورند و طعمه شان گوسفند گاو نر و حتی انسان است.(در افسانه ها آمده که دوشیزگان باکره را ترجیح می دهند.) می توانند هر رنگ یا چندین رنگ باشند بستگی به نژادشان دارد.

در هنر مسیحیت اژدها یکی از اشکال شیطان است. از آنجا که در زبان لاتین دراکو هم به معنای اژدها و هم به معنای مار است شیطان را به یکی از این دوصورت نشان می دهند. اژدهای غربی بیشتر مواقع به صورت اهریمنی بدجنس و تشنه به خون تجسم می شود. همچنین تصور می شود که آنها گنج هایی بزرگ از طلا و جواهرات در لانه هایشان مخفی کرده اند.

داستان های دیگر بیان می کنند که خوردن قلب اژدها به انسان قدرت فهم و هوش بالایی می دهد. خوردن زبان آن به فرد این توانایی را می دهد که در هر مباحثه ای پیروز شود و ما لیدن خون اژدها بر روی پوست فرد را از زخم خنجر محافظت می کند. افسانه ای دیگر به کنت دراکولا باز می گردد و بیان می کند که وی پسر اژدها یا شیطان است.

وایکینگ ها سر اژدها را بر دماغه ی کشتی شان داشتند و معتقد بودند که هوش و ذ کاوت را به جنگجویانشان می بخشد. امروزه پرچم کشور ولز هنوز اژدهایی قرمز را بر زمینه ای سبز و سفید دارد و اژدهای قرمز سمبل قدرت ملی شان محسوب می شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...