مرد بالدار "ماناها" در ربط چهره گشود

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

‌سرپرست گروه کاوشگر در تپه ربط سردشت تایید کرد باستانشناسان در جریان کاوشهای خود به آجری با تصویر انسان بالدار دست یافته اند که دارای سربند تزیینی و ریش بلند است. این آجر در لایه‌های تحت الارضی تپه ربط کشف و شناسایی شد.تصویر منقوش شده روی آجر ، مردی متعلق به دوره ماناهاست که بال‌های آن به اطراف باز شده است.

بالا بودن دست مرد منقوش روی آجر، به شکل نیایش کردن یکی از ویژگی‌های این تصویر است.آجر بدست آمده 70 سانتی متر طول و 45 سانتی متر عرض دارد.

خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داد:در دو فصل گذشته کاوش‌های تپه ربط، آثار ارزشمندی شامل آجرهای لعاب‌دار با نقوش اساطیری انسانی، گیاهی، جانوری و هندسی،‌ کتیبه‌های خط میخی لعاب دار با خطوط آشوری بدست آمده، اما به گفته حیدری کشف این آجر با تصویر انسان بالداردر نوع خود منحصر به فرد بوده است.

تپه ربط که سطحی‌ترین فرهنگ آن به هزاره نخست پیش از میلاد بازمی‌گرددبا وسعت 60 هکتار یکی از بزرگترین و باارزش‌ترین محوطه‌های باستانی شمال غرب ایران در شهرستان سردشت ودر فاصله 30 کیلومتری مرز عراق قرار دارد.

باستان‌شناسان همچنین در فصل سوم کاوش علاوه بر کشف آجر متعلق به دوره ماناها، موفق به کشف گل میخ و تکه سفال‌هایی شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند دوره تاریخی این آثار را مشخص کنند.

حیدری گفته نتایج دو فصل گذشته کاوش، منجر به دستیابی اطلاعات علمی درباره شناخت زوایای تاریخ حکومت "مانا" در حوزه شمال غرب ایران شده است.مانایی ها دولت منطقه ای بودند که با "اورارتوها" و آشوری ها در یک دوره می‌زیستند.

این دولت منطقه‌ای گاه با اورارتوها علیه آشوریان هم پیمان می‌شد و گاه با اتحاد با آشوریان بر علیه اورارتوها می جنگیدند. اما آنچه درباره مانایی ها اکنون کاملا هویداست، این است که این قوم، قومی جنگجو بوده و مهمترین خدای مورد پرستش آنان "هالدی" خدای جنگ بوده است.

منبع: سایت کردنیوز

  • Sarah

    Sarah

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۰:۵۲:۲۰

    I like what you guys are up too. This type of
    clever work and reporting! Keep up the fantastic works guys I've incorporated you guys to
    my personal blogroll.

  • Sienna

    Sienna

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۹:۰۸:۳۴

    I have read so many posts regarding the blogger lovers but this article
    is genuinely a pleasant article, keep it up.