کامی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

 

کامی (به ژاپنی: Kami 神) موضوع پرستش آیین شینتو است و در اصل لقبی است که از سر تجلیل برای ارواح باعظمت و مقدس به کار می‌رود و نوعی احساس تمجید برای فضایل و اقتدار و اعتبار آنها در پی می‌آورد. اوصاف رشد و نمو، حاصلخیزی و تولید مثل همواره در بین ذات‌ها و پدیده‌هایی که از روزگار قدیم به نام کامی خوانده شده‌اند، دیده می‌شود. پدیده‌های طبیعی از قبیل باد و طوفان و موجودات طبیعی مانند خورشید، کوه‌ها، رودخانه‌ها، درختان، و صخره‌ها بعضی از حیوانات و ارواح نیاکان همچنین ارواح مقدس حافظ زمین، مشاغل و مهارت‌ها کامی به شمار می‌آیند.

در موارد بسیاری کامی‌هایی وجود دارند که آشکارا نمی‌توان آنها را از الوهیت‌ها ارواح آنیمیسم (جان باوری) و آنیماتیسم (جاندارپنداری) تشخیص داد لیکن در شینتوی جدید همهٔ کامی‌ها را در یک معنای مهذب، ارواحی با فضیلت و اقتدار معنوی تصور می‌کنند. امروزه نیز مفهوم کامی شامل ایدهٔ عدالت، نظم و لطف الهی است و متضمن این اصل است که کامی‌ها در تعاون با یکدیگر به نحوی هماهنگ عمل می‌کنند و از مشاهدهٔ هماهنگی و تعاون در این جهان مسرور می‌شوند. در آیین شینتو هیچ الوهیت مطلقی که خالق و فرمانروای همه باشد، وجود ندارد. عملکرد و فونکسیون خلاقهٔ عالم نیز از مجرای همکاری هماهنگ کامی‌‌‌ها در انجام مأموریت‌شان حاصل می‌شود. حتی کامی خورشید که سر منشأ ایجاد خاندان سلطنتی است و جهان را روشن می‌سازد و تقریباً برترین کامی آیین شینتویی است، از رأی و نظر کامی‌های دیگر مشورت می‌گیرد از آنها کمک می‌خواهد و در مواقعی هم در مقابل آنها کوتاه می‌آید.

مفهوم کامی جنبه‌ها و پیچیدگی‌های متعددی دارد که به طور کامل درک نمی‌شود. تنها در ایام اخیر بوده‌است که رهبران آیین شینتو تلاش کرده‌اند تا الهیات (کلام) واحدی در رابطه با کامی به وجود آوردند. بدین ترتیب به رغم توجه روز افزونی که نسبت به این موضوع ابراز می‌شود، هنوز هم مسائل و موضوعات متعددی وجود دارد که حتی بین خود طرفداران آیین شینتو به وضوع تبیین نشده‌است.

هر کامی خصوصیات، ظرفیت، و مأموریت خاص خود را دارد؛ به یک معنا هر کامی، در مقام بنیانگذار یا محافظ یک شی یا پدیدهٔ معین، پرستش می‌شود. مثلاً یک کامی مأمور توزیع آب است، کامی دیگر مأمور توزیع دارو و کامی سوم به مداوا و درمان اشتغال دارد. سپس کامی‌های نیاکان هستند که حامیان و محافظان یک گروه خاص هستند، و یا کامی که قدرت محافظ یک سرزمین یا یک قبیله و عشیره است.

 

جستارهای وابسته

اوجی‌گامی

 

پانویس

↑ اونو، «شینتو راه کامی»، ۴۰-۳۸.

 

منابع

اونو، سوکیو. «کتاب اول، فصل اول:شینتو راه کامی». عبدالرحیم گواهی. در شینتوئیزم. تهران: نشر علم، ۱۳۸۷. شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۴۰۵-۸۱۳-۴.

  • http://tameka1obrien53.exteen.com/20150702/what-are-the-causes-of-hammertoes

    http://tameka1obrien53.exteen.com/20150702/what-are-the-causes-of-hammertoes

    • ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ - ۲۰:۰۹:۵۹

    I'm not positive the place you are getting your information, but great topic.
    I must spend some time studying much more or figuring out more.
    Thank you for wonderful info I was in search of this information for my mission.