وولکان در حالیکه جامهای بی آستین بر تن و کلاهی مخروطی شکل بر سر دارد، مجسمه رومی از جنس برنز، احتمالا مربوط به قرن نخست میلادی
وولکان یا وُلکان (به لاتین: وولکانوس)، با نام مستعار مولسیبر، رب النوع آتش و فلزکاری، در اساطیر روم محسوب میشد. وی خدای سودمندیهای آتش و همینطور خدای ممانعت کننده از سوزانندگی آتش به شمار میآمد. این آتش، در دین باستانی رومیان و همینطور در مذهب نئوپاگانیسم رومی [از مذاهب جدیدتر]، از جمله شامل آتش حاصل از آتشفشان میشد [اساساً کلمه آتشفشان که در انگلیسی، volcano خوانده میشود، نام خود را از همین ایزد گرفتهاست]. او در اساطیر اتروسکی به عنوان ستلانس شناخته شدهاست. وولکان در یک جشنواره سالانه که همه ساله در ۲۳ اوت برگزار میشد و به نام وولکانالیا معروف بود، پرستش میشد.
این ایزد، به قدیمیترین و باستانیترین مرحله از مذهب رومیها تعلق دارد: واررو با استناد به آننالس ماگزیمی، به یاد میآورد که پادشاه تیتوس تایتوس، دارای معابدی اختصاصی برای مجموعهای از خدایان بود که در میان آن خدایان وولکان نیز حضور داشت.
ولکان با خدای یونانی آتش و فلزکاری، یعنی هفائستیوس، یگانه تلقی میشد.[۱]
آهنگری وولکان، اثر دیگو ولاسکز(۱۶۳۰).این تابلو نقاشی در عصر رنسانس و در دورانی خلق شدهاست که از روزگار پرستش این ایزد، زمانی نه چندان طولانی گذشته بود.
شرح بیشتر
وولکان یک ایزد آتش کهن ایتالیایی بود که خصوصاً با آتش مخرب و ویرانگر پیوند نزدیکی داشت. او بعنوان واسطه یا وسیلهای برای دور نگهداشتن خطر آتش، پرستش میشد و بیشترین تعداد مهرابها و معابد او، در محلهایی بود که بیش از همه از آتش میترسیدند، مثل نواحی نزدیک آتشفشانها و جاهایی که انبار غلات در آنجا بیشتر بود. به طور مشخص در بندر اوستیا [که دارای بسیاری از ویژگیهای پیش گفته بود]، پرستشگاهها و مهرابهای وولکانوس هم زیادتر بودند. جالب است که معابد وولکان همیشه بیرون از دیوارهای شهر قرار داشت.
وولکان با چند ایزدبانوی اصلی و اولیه در ارتباط بود، بهویژه با مایا یا مادر زمین یا زمین مادر و همینطور با وستا [ایزدبانوی اجاق یا آتشدان خانگی]، در نقش ایزدبانوی زمین. وولکان را پدر سرویوس تولیوس، یکی از شاهان رم باستان میدانستند که رابطه فرزندی خود را با استعداد مفید و کارآمدش که میتوانست آتش بر سر دشمنانش بریزد، ثابت کرد.
شاید عجیبترین رسم در رابطه با وولکان، قربانی کردن ماهیهای زنده بود، که آنها را بر آتشهایی که در کرانه رود تیبر روشن میکردند، میانداختند تا آن ایزد را راضی کنند که اشیاء آسیبپذیر را از سوختن حفظ کند.
وولکان تا قبل از دوران کلاسیک، یعنی تا زمان نفوذ و غلبه فرهنگ یونانی، وجه اشتراک زیادی با هفائستوس نداشت و فقط در این دوران متأخر بود که همچون آهنگری شبیه هفائستوس تصویر شد که پیشبند چرمی و پیراهنی پوشیده که بازوی راستش را آزاد و برهنه گذاشتهاست و با پتک و سندان و انبر و گیرهٔ آهنگری سر و کار دارد.[۲]
نکات دیگر [ویرایش]
ولکان به سبب ویرانگری آتش، در آغاز غالباً در خارج از شهر نیایش میشد و در عید او، که [همان جشنهای ولکانالیا بود و] در بیست و سوم اگوست برپا میشد، شرکت کنندگان در مراسم، ماهیهای کوچک را که نماد جان انسان بود، برای تندرستی خویش به آتش میافکندند.جز این اطلاعات از ولکان چیز زیاد دیگری در دست نیست و برخی معتقدند که برای او اسطورهای وجود ندارد. بعدها این خدا، همتای خدای صنعتگر یونانی هفائیستوس است که بعد از ازدواج با ونوس، پسر انه دستساخت اوست.[۳]
میا یا مایا که خدابانویی کهن بود و سومین ماه میلادی یعنی ماه مییا مه از نام او گرفته شدهاست، احتمالا همسر ولکان بود.[۴]
روایاتی از او [ویرایش]
در روایتی ولکان را کاکوس یا پدر کاکولوس یا پدر شهریار افسانهای، سرویوس تولیوس گفتهاند و او را با هفائیستوس یونانی مقایسه میکردند.[۵]
در چهارمین سرود چوپانی ویرژیل که از مشهورترین سرودههای اوست، سخن از سپری به میان آمده که ونوس آن را به انه هدیه میکند و در همانجا مطرح میشود که این سپر، کار ولکان است و بر روی آن صحنههایی از تاریخ و آینده زندگانی رومنها تصویر شدهاست. از جمله این تصاویر، تصویر پیروزی اگوستوس در اکتیوم است. [۶]
پانویسها [ویرایش]
↑ مشارکت کنندگان ویکیپدیای انگلیسی، بازبینی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۰
↑ اساطیر جهان از موسسه لاروس(۲)، زیرنظر: پی یر گریمال، ترجمه: مانی صالحی علامه، چاپ اول، صفحه: ۱۱۲
↑ اساطیر رم، اثر: استیوارد پرون، ترجمه: محمدحسین باجلان فرخی، چاپ اول، صفحه: ۱۶
↑ اساطیر رم، اثر: استیوارد پرون، ترجمه: محمدحسین باجلان فرخی، چاپ اول، صفحه: ۵۵ و ۵۶
↑ اساطیر رم، اثر: استیوارد پرون، ترجمه: محمدحسین باجلان فرخی، چاپ اول، صفحه: ۷۲
↑ اساطیر رم، اثر: استیوارد پرون، ترجمه: محمدحسین باجلان فرخی، چاپ اول، صفحه: ۲۰۵
منابع [ویرایش]
مشارکتکنندگان ویکیپدیا، «Vulcan (mythology)»، ویکیپدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰).
استیوارد پرون. اساطیر روم. ترجمهٔ باجلان فرخی. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۸۱. ISBN 964-331-110-4.
جان پی یر گریمال. اساطیر جهان از موسسه لاروس. ترجمهٔ مانی صالحی علامه. چاپ اول. تهران: نشر مهاجر، ۱۳۸۶. ISBN 964-8861-39-0.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر