پنلوپه

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پنلوپه و خواستگاران، اثری از جان ویلیام واترهاوس

 

پنلوپه

جنسیت:مؤنث

پدر:       ایکاریوس

مادر:     پریبویا

همسر:   اودوسئوس

فرزندان:تلماخوس

موضوع‌های اساطیر یونان باستان

 

پنلوپه (به یونانی: Πηνελόπη)، در اسطوره‌های یونان، همسر اودیسئوس و مادر تلماخوس است.او در جوانی به دلیل زیبایی‌اش خواستگاران زیادی داشت. پدرش برای جلوگیری از دعوا و کشمکش مسابقه‌ای ترتیب داد تا برندهٔ آن را به دامادی انتخاب کند. در این مسابقه اودیسئوس سرافراز بیرون آمد و با پنلوپه ازدواج کرد.

طی ۲۰ سال غیبت اودیسئوس (هنگام و بعد از جنگ تروا) پنلوپه با وجود خواستگاران بسیار زیاد به او وفادار ماند. او خواستگاران خود را هر بار با زیرکی از خود ناامید می‌کرد. یکی از حیله‌های معروف او این بود که شروع به بافتن پارچه‌ای کرد تا پس از مرگ پدربزرگش بدن او را با آن بپوشاند؛ و به خواستگارانش وعده داد که هنگامی تصمیم به ازدواج خواهد گرفت که بافتن این پارچه پایان بیابد. و این درحالی بود که پارچه هیچ‌گاه پایان نمی‌یافت، زیرا او هر شب هر چه را که بافته بود می‌شکافت. این حیلهٔ او ۳ سال خواستگاران را دور نگاه داشت. پس از فاش شدن حیله‌اش، قرار گذاشت با کسی که بتواند کمان اودوسئوس را خم کند ازدواج کند. در همین زمان اودوسئوس با لباس مبدل به خانه‌اش بازگشت. شرط را برد و خواستگاران را کشت.

پنلوپه را نماد وفاداری زناشویی می‌دانند.

 

منابع

دورانت، ویل. تاریخ تمدن، یونان باستان (جلد دوم). ترجمهٔ امیرحسین آریان‌پور و دیگران. سرویراستار، محمود مصاحب. چاپ ششم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸. ISBN 964-445-001-9.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...