پرسئوس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پرسئوس

جنسیت:مذکر

پدر:       زئوس

مادر:     دانائه

همسر:   آندرومده

فرزندان:پرسس

 

پرسئوس (به یونانی: Περσεύς, Περσέως, Περσέας)، در اسطوره‌های یونان، پسر زئوس و دانائه است.

پرسئوس اولین قهرمان افسانه‌های یونان باستان و و همچنین به همراه آشیل مشهورترین آنها هم است. مادر وی دانائه وی را از خدای خدایان زئوس حامله شد که اینجای داستان بسیار شبیه به سرگذشت مسیح است. آکریسیوس پدر دانائه، دختر و نوه خود را در جعبه‌ای قرار داد و به دریا انداخت تا کشته شوند. زئوس آن‌ها را به سلامت به جزیرهٔ سریفوس رساند و در آن‌جا پولودکتس پادشاه جزیره نجاتشان داد.

 

 

 مجسمه پرسئوس موزه واتیکان. در این مجسمه سر مدوسا شمشیر کورونوس و کلاه هادس دیده می‌شود اما کفشهای بالدار هرمس دیده نمی‌شود

 

بعدها پولودکتس (پادشاه جزیره سریفوس) عاشق مادر پرسئوس شد و چون پرسئوس را مانع وصال با دانائه می‌دید او را به امید آن که هلاک شود، مامور آوردن سر مدوسا کرد. مدوسا زنی بود که با نگاهش هر کسی را سنگ می‌کرد.برای موفقیت در این ماموریت هر کدام از خدایان به او چیزی عطا کردند، کرونوس آن شمشیری را که به وسیله آن آلت تناسلی اورانوس را قطع کرد به وی داد، هادس خدای مرگ کلاهی به وی داد که نامرئی کننده بود، و هرمس کفشهای بالداری به او داد که به وسیله آنها می‌توانست پرواز کند.وی سر مدوسا را به آتنا داد که در مجسمه‌هایش این سر بر روی سپر وی قرار دارد.

 

 نقاشی پرسئوس و آندرومدا در موزه لوور

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...