حرکت عظیم سنگها

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

بنای سنگی معروف در جنوب غربی لندن(گربنوبچ) که استون هنج نامیده شده است، از قدیمی ترین رصدخانه های دنیا آن هم از نو سنگی است! این رصدخانه که قدمتی متجاوز از ۳۵۰۰ سال دارد توسط اخترشناسان و اختر بینان بریتانیایی ساخته شده است.مطالعاتی که تا به امروز توسط اختر باستان‌شناسان صورت گرفنه حاکی از آن است که سازندگان این بنا میتوانستند کارهای نجومی در خور توجهی را با این سنگ ها به مرحله محاسبه برسانند و آنها را ثبت کنند.

به عنوان مثال این بنا حرکت خورشید را در ۱۲ ماه سال به طور بسیار دقیق مشخص میکرد.طوری که خورشید در روز نخست تابستان از میان دو سنگ کاملا مشخص طلوع میکرد و رفته رفته به سمت جنوب متمایل میشد(در مدت زمان ۶ ماه)و بعد به تدریج به سمت شمال حرکت میکرد(۶ ماه بعدی). علاوه بر آن اختر شناسان آن زمان قادر بودند با بهره گیری از نحوه قراگیری سنگهای این رصدخانه به گذشت زمان آغاز فصو گوناگون و تعیین زمان وقوع خور گرفت و ماه گرفت دسترسی پیدا کنند.این رصد خانه هم اکنون یکی از جاذبه های توریستی بریتانیا و لندن است که موضوع مورد مطالع بسیاری از باستان‌شناسان و اختر شناسان تاریخی است.

چه کسی می‌داند که استون هنج دقیقا چگونه ساخته شده‌است. سنگهایی بزرگی، که تا ۵۰ تن وزن داشتند روی غلطکها به وسیله گروهی از مردان، کشیده شده وبه محل آورده می‌شدند. وقتی سنگها به محل می‌رسیدند، با استفاده از طناب و در صورت لزوم با ایجاد سراشیبی خاکی، آنها را در حالت ایستاده قرار می‌دادند.

بیشتر بناهای بزرگ برای دنیای امروزی یک معما می‌باشند. دانشمندان و باستان‌شناسان در سراسر اعصار سعی در یافتن اسرار ساخت این بناها کرده‌اند. برای آنها یک کار بسیار مشکل بود که بتوانند این سنگهای بزرگ را طوری در کنار هم قرار دهند که دارای یک شکوه عظیم شود. این بناها می‌توانستند به عنوان محل سکونت، معابد، مقابر و یا حتی تقویم‌های بزرگ در فضای باز مورد استفاده قرار گیرند. مردم می‌توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی، درباره فصلهای سال چیزهایی یاد بگیرند. مردم دانشمند اولیه به مقدار زیادی برای درو کردن محصولات و غذای خود به فصول سال متکی بودند. آنها فصلها را به‌وسیله مراسم و تشریفات مذهبی جشن می‌گرفتند. احتمال اینکه این مناطق و نواحی حکم مقدس برای مردم داشته‌است، بسیار زیاد می‌باشد.

حرکت دادن سنگ‌های عظیم الجثه به محل استقرارشان، یک کار بسیار عظیم بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که یک هزار نفر در مدت ۳ هفته می‌توانستند فقط یک قطعه را به استون هنج حمل کنند. حتی با استفاده از چنین نیروی کار عظیمی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از ده سال طول می‌کشید.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...