طولانی‌ترین کسوف هزاره سوم

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

طولانی ترین خورشیدگرفتگی هزاره سوم به مدت 11 دقیقه و 8 ثانیه در نقطه ماکسیمم اقیانوس هند در زاویه یک درجه و 37 دقیقه شمالی و 69 درجه و 17 دقیقه و 4 ثانیه شرقی به طول انجامید.

این طولانی ترین خورشیدگرفتگی صبح امروز جمعه در شهر "کانیاکوماری" در ایالت "تامیل نادو" رصد شد. در این شهر 15 هزار علاقه مند گردهم آمدند تا شاهد این مهمترین رویداد هزاره سوم باشند.

برای رصد طولانی ترین خورشیدگرفتگی آینده، جمعیت جهانی باید تا سال 23 دسامبر 3043 منتظر بماند.

 

خورشیدگرفتگی حلقوی

این خورشیدگرفتگی به صورت حلقوی است و بنابراین ماه به طور کامل خورشید را تاریک نکرد و فقط نقطه "اوج زمینی" (دورترین نقطه خورشید از زمین) را پوشاند.

در این کسوف، خورشید به صورت یک حلقه آتش که اطراف یک دایره سیاه را پوشانده است دیده شد.

پس از شهر "کانیاکوماری"، بیشترین زمان خورشیدگرفتگی مربوط به پایتخت جزایر مالدیو بود که در آن حلقه آتش اطراف خورشید 10 دقیقه و 45 ثانیه به طول انجامید. جنوب هند و شمال سریلانکا دیگر مناطقی بودند که بهترین رصد در آنها میسر شد.

تاریکی خورشید در جمهوری آفریقای مرکزی در ساعت 5:14 به وقت گرینویچ آغاز شد و سپس به طرف اوگاندا، کنیا و جنوب سومالی رسید.

کسوف پس از سفر از طریق اقیانوس هند به خلیج بنگال رسید و وارد میانمار شد. بخشی از این خورشیدگرفتگی در هیمالایا نیز دیده شد به طوری که بخش مرکزی چین در استانهای یونان و سیچویان شاهد این رویداد مهم نجومی بودند و سرانجام کسوف در ساعت 16:59 به وقت محلی (8:59 به وقت گرینویچ) به شبه جزیره "شاندونگ" در چین وارد شد.

 

چرخه ساروس

خورشیدگرفتگی 15 ژانویه 2010 بیست و سومین کسوف از صد و چهل و یکمین چرخه ساروس است. این چرخه در 19 می 1613 آغاز شد و 13 ژوئن 2857 پایان خواهد یافت.

این چرخه که تناوب خورشید گرفتگیها را تنظیم می کند در حدود سال 2 هزار 500 پیش از میلاد کشف شده است. پیش از خورشیدگرفتگی امروز (جمعه 15 ژانویه) رکورد طولانی ترین کسوف حلقوی در 14 دسامبر 1955 ثبت شد.

در این خورشید گرفتگی، ماه به مدت 12 دقیقه 9 ثانیه خورشید را پوشاند. هرچند هنوز رکورد طولانی ترین خورشید گرفتگی هنوز شکسته نشده است اما کسوف امروز رکورد طولانی ترین خورشید گرفتگی حلقوی هزاره سوم را رقم زد.

 

 کسوف در ایران

این خورشیدگرفتگی در ایران به وقت رسمی (نصف النهار مرزی ایران) از ساعت 9 و 20 دقیقه تا 9 و 30 آغاز شد و تا ساعت 11 و 30 دقیقه ادامه داشت. بهترین نقطه مشاهده گرفت در ایران در شهرهای جنوبی کشور بود و هرچه به سمت شهرهای شمالی کشور حرکت می کردیم کمترین مقدار کسوف مشاهده می شد.

طبق گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این گرفتگی در بخشی از کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، زئیر، اوگاندا، کنیا، جزایر مالدیو، جنوب هند، سری لانکا، بنگلادش، میانمار و چین به صورت حلقوی دیده شد. این گرفتگی در بیشتر آسیا، مرکز و جنوب اروپا و آفریقا (جز غرب، شمال غرب و بخش کوچکی از جنوب آن) نیز به صورت جزئی مشاهده شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...