شناخت چند ستاره دنباله دار

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دنباله دار هالی :

 

دنباله دار هالی یک دنباله دار دوره ای ( متشکل از گاز منجمد و غبار ) است . که به دور خورشید می گردد . اولین بار در ۲۴۰ قبل از میلاد در چین ثبت شد . اما ادموند هالی اولین کسی بود که دوره ای بودن آن را تشخیص داد . آخرین بار در ۱۹۸۶ دیده شد و بار دیگر در ۲۰۶۱مشاهده خواهد شد . دوره تناوب آن ۷۶ سال است وقتی که زمین از مدار هالی ( هر سال دوبار) می گذرد . رگبار شهاب اتا اکواریدس و اریونیدس اتفاق می افتد

 

شومیکرلوی ۹ ( SHOEMAKER-LEVY9 )

 

 شومیکرلوی ۹ ( SL-9 ) یک دنباله دار با دوره تناوب کوتاه است که توسط زوج کارولین شومیکرو دیوید لوی کشف شد وقتی دنباله دار به مشتری بسیار نزدیک شد نیروهای جاذبه ای مشتری بخشی از آن را از آن جدا کردند و قطعات جدا شده آن در طی ۶ روز در ماه جولای ۱۹۹۴ به مشتری اصابت کردند که اشتعال بزرگ اتمسفر مشتری از زمین دیده می شد .

 

دنباله دار لینیر COMET LINEAR

 

 دنباله دار لینیر معرفی شده به نام C/1994 ( LINEAR ) دنباله داری بود که وقتی به خورشید نزدیک شده از بین رفت . هسته منجمد دنباله دار وقتی که از نزدیکی خورشید در جولای ۲۰۰۰ عبور میکرد تجزیه شد . گرمای زیاد خورشید و از بین رفتن این دنباله دار مؤثرتر از نیروهای جاذبه ای خورشید بود .

 

دنباله دار هال – باپ HALE – BOPP COMET

 

هال باپ ( معرفی شده به نام C/1995 S4 ) یک دنباله دار دوره ای است که به دور خورشید می گردد و برای اولین بار در ۲۳ جولای ۱۹۹۵ مشاهده شد . و توسط دو ستاره شناس آماتور به نامهای آلن هال ( از نیومکزیکو )‌و توماس باپ ( از آریزونا ) کشف شد . این دنباله دار شعاعی در حدود ۴۰ کیلومتر دارد و زمان گردش آن ۴/۱۱ ساعت است و در ۱۹۹۷ برای آخرین بار دیده شده و دیدار بعدی آن در سال ۴۳۷۷ خواهد بود . دوره گردش آن ۲۳۸۰ سال است .

 

دنباله دار های دیگر

 حدود ۶۰۰ دنباله دار تا به امروز مشاهده شده اند و یک دو جین دنباله دار هر سال کشف میشوند اغلب دنباله دارها دوره های بسیار طولانی ( بیشتر از ۲۰۰ سال ) دارند .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...