اقیانوس یخی در یک ستاره دنباله‌دار کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

رصدخانه فضایی هرشل در تازه‌ترین بررسی‌های خود روی یک ستاره دنباله‌دار یک اقیانوس یخی مشابه اقیانوس‌های زمین را شناسایی کرد. یک تیم بین‌المللی به سرپرستی «پل هارتوگ» از مؤسسه ماکس پلانک آلمان چند ستاره دنباله‌دار در منظومه خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند.

 

این ستاره‌شناسان با استفاده از تازه‌ترین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط رصدخانه فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا روی ستاره دنباله 2 Hartley / 103P اقیانوسی یخی را شناسایی کردند که شباهت بسیاری به اقیانوس‌های زمین دارد.

تلسکوپ هرشل نشان داد که در ترکیبات این یخ‌ها «دوتریم» (ایزوتوپ هیدروژن) وجود دارد و در واقع تفاوت چندانی میان هیدروژن و این ایزوتوپ وجود ندارد.

این کشف می‌تواند تأییدی بر تئوری باشد که برپایه آن آب‌های زمین می‌توانند با باران شهاب‌سنگ‌ها به سیاره ما رسیده باشند. به اعتقاد بسیاری از دانشمندان زمین بی‌آب به دنیا آمده است و تنها پس از 8 میلیون سال با یک افزایش آب مواجه شده که به گفته برخی، این آب حاصل برخورد دنباله‌دارها به زمین است. «پل هارتوگ» در این خصوص توضیح داد: «زمانی که ما در جست‌و‌جوی دنباله‌دارهایی هستیم که آب را به زمین آورده‌اند باید ستاره‌های دنباله‌داری چون 2 Hartley / 103P را مورد ملاحظه قرار دهیم.»

به گفته این دانشمند، ستاره دنباله دار 2 Hartley / 103P در مرزهای منظومه شمسی و احتمالاً در نوار کویپر یا کمربند اجرام آسمانی سرد ساخته شده است. این کمربند در فاصله دورتری از سیاره نپتون قرار دارد و به همین دلیل دانشمندان توانسته‌اند در این دنباله‌دار حضور یخ را تأیید کنند. براساس این گزارش، کمربند کویپر بین 30 تا 50 برابر دورتر از فاصله میان زمین و خورشید است و در آن اجرام یخی چون خرده سیاره پلوتون، سیارات کوتوله و تعداد بی‌شماری ستاره دنباله‌دار زندگی می‌کنند.

2 Hartley / 103P یکی از 7 ستاره دنباله‌داری است که تاکنون توسط این تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. 6 دنباله‌دار دیگر در منطقه «ابر اورت» در فاصله یک سال نوری از خورشید واقع شده‌اند.

«داریوس لیز» از مؤسسه تکنولوژی کالیفرنیا اظهار داشت: «نتایج تحقیقات ما برپایه اطلاعات هرشل پیشنهاد می‌کند که ستاره‌های دنباله‌دار می‌توانند نقش مهمی در حمل مقادیر بالایی از آب روی زمین نخستین ایفا کرده باشند.»

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...