نظریه ریسمان بیان می کند که انفجار بزرگ سرمنشأ عالم نیست

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

متنی که در زیر می خوانید، نوشته ای است از گابریل ونزیانو فیزیکدان نظری مرکز تحقیقات فیزیک ذره ای اروپا که در اواخر دهه 1960 به عنوان پدر نظریه ریسمان شناخته شد.

نظریه ریسمان بیان می کند که انفجار بزرگ سرمنشأ عالم نبوده، بلکه صرفاً پیامد وضعیتی بوده که مدت ها قبل از آن زمان وجود داشته است. زیرا غالب کیهان شناسان مطرح کردن زمانی قبل از انفجار بزرگ را مانند این می دانستند که کسی جایگاه شمال قطب شمال را از شما بپرسد. یونانیان باستان دربارة منشأ زمان مناظرات و مباحثه های فراوانی ترتیب می دادند. ارسطو که از بی آغازی زمان طرفداری می کرد،استنادش بر این اصل بود که از هیچ ،چیزی به وجود نمی آید. پس اگر عالم در هیچ برحه ای از زمان نتوانسته باشد خود را از نیستی به هستی در آورد، الزاماً می بایست همواره وجود می داشته است.

پس به این دلیل و دلایلی دیگر، زمان باید به طور نامحدود در گذشته و آینده امتداد داشته باشد. امّا دین شناسان مسیحی نظری دگرگونه داشتند.آگوستین استدلالش بر این بود که آفریدگار بیرون از فضا و زمان حضور دارد و قادر است که این ساختارها را همانطور که دیگر جنبه ای دنیای ما را خلق می کند، به وجود آورد. دو دلیل سبب شد که کیهان شناسان معاصر نتیجه مشابهی بگیرند. یکی از آنها نسبیت عام و دیگری شواهدی بودند که از مشاهده انبساط جهان به دست آمدند که بر طبق آنها دو فیزیکدان نامی یعنی استفان هاوکینگ و روجر پنروز در سال 1960 ثابت کردند که زمان نمی تواند به طور نا محدود رو به گذشته ادامه داشته باشد و اگر در طول زمان رو به عقب برویم، بالاجبار باید به نقطه تکینگی برسیم.

  • Kathleen

    Kathleen

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۱۷:۳۲:۴۸

    This website was... how do you say it? Relevant!! Finally I have found something
    which helped me. Cheers!

  • Tisha

    Tisha

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۲۰:۵۲:۵۴

    Hi there, I discovered your blog by means of Google
    at the same time as looking for a related topic, your web site came up, it appears good.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hello there, simply turned into alert to your blog via Google, and found that
    it's really informative. I am gonna be careful for brussels.
    I will appreciate when you continue this in future.
    Numerous folks can be benefited out of your writing. Cheers!