فسیل باکتری مریخی تایید شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

شهاب‌سنگ جنجالی آلن‌هیلز دوباره خبرساز شده است. این بار، ناسا شواهدی قطعی دال بر حیات ابتدایی در گذشته مریخ پیدا کرده و تا چند هفته دیگر، آن را در مراسمی رسمی اعلام خواهد کرد.

 

در سال 1984 شهاب‌سنگی در قطب جنوب پیدا شد که از مریخ جدا شده بود. با بررسی این شهاب‌سنگ در آزمایشگاه‌های ناسا، پژوهشگران توانستند شواهدی مرتبط با ساده‌ترین شکل حیات پیدا کنند. انتشار این خبر در سال 1996، موجی از شگفتی را در جوامع علمی برانگیخت و صدالبته که موافقان و مخالفان در مورد آن، مباحثات فراوانی به پا کردند.

 

اکنون که سیزده سال از آن تاریخ می‌گذرد، پژوهشگران ناسا دوباره به سراغ این شهاب‌سنگ رفته‌اند و آن‌را با پیشرفته‌ترین میکروسکوپ الکترونیکی موجود آزمایش کرده‌اند.

اسپیس‌فلایت‌ناو به نقل از منابع آگاه گزارش کرده است شواهد قوی‌تری از وجود نشانه‌های حیات در این شهاب‌سنگ مریخی که آلن‌هیلز نام گرفته، وجود دارد. قرص‌های کربنات و بلورهای ریز مانیتیت که در این شهاب‌سنگ یافت شده‌اند، در شرایط طبیعی به‌وجود نمی‌آیند و تنها فرآیندی که می‌تواند این مولکول‌ها را در کنار یکدیگر برجا بگذارد، فرآیندهای حیاتی یک میکروارگانیسم است.

قرار است نتایج این تحقیقات که بر وجود حیات ابتدایی در گذشته بسیار دور مریخ دلالت دارد، طی چند هفته آینده به‌طور رسمی از سوی ناسا منتشر شود. مقاله این گروه نیز در شماره نوامبر نشریه ژئوکمیکا ات‌کازموکمیکا اکتا (نشریه انجمن ژئو‌شیمی و شهاب‌سنگ‌شناسی) منتشر خواهد شد.

مشهورترین شهاب‌سنگ تاریخ

شواهد زمین‌شناختی نشان‌دهنده آن است که شهاب‌سنگ آلن‌هیلز، 4 میلیارد سال پیش همراه با دیگر بخش‌های پوسته مریخ منجمد شد. حدود 16 میلیون سال پیش، بر اثر برخورد جسمی آسمانی با سیاره سرخ از آن جدا شد که محل برخورد را در گوشه پایین، راست این تصویر می‌بینید.

 

در اثر این برخورد، این تکه‌سنگ سفر 16 میلیون ساله خود را برای رسیدن به زمین آغاز کرد تا سیزده‌هزار سال پیش طی شهاب‌بارانی به قطب جنوب زمین برخورد کرد. دانشمندان، این شهاب‌سنگ را در سال 1984 کشف کردند و با بررسی ترکیب حباب‌های هوای برجامانده در این سنگ، فهمیدند که منشا آن، سیاره سرخ است.

شواهد موجود در این شهاب‌سنگ مانند ترکیبات کربنات، مولکول‌های آهن مغناطیسی (Fe3O4) و تصویری از بقایای استوانه‌ای شکلی که به فسیل باکتری مریخی تعبیر شد، سروصدای زیادی به راه انداخت، طوری‌که بیل کلینتون، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده شخصا خبر این کشف را در کاخ سفید اعلام کرد.

از آن زمان تاکنون تلاش‌های بسیاری برای تایید یا رد این فرضیه انجام شده که البته تاکنون همه آنها با شکست مواجه شده است. ناسا امیدوار است با انتشار نتایج جدید بررسی این شهاب‌سنگ، بتواند سیاست‌های جدیدی برای کاوش‌های سیارات در پیش بگیرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...