اسرار رومیان باستان در اسکلت‌های شهر پمپی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

کشف بقایای شهر پمپی در ایتالیا که در سال ۷۹ بعد از میلاد مسیح در نتیجه فوران کوه آتشفشان «وزوو» نابود شد، همچنان شناخت بیشتری از زندگی مردم روم باستان از جمله شکاف طبقاتی در این جامعه، رژیم غذایی و خدمات بهداشتی آن ارائه می دهد. برای بسیاری از مردم وحشت زده پمپی، انبار بزرگ محصولات کشاورزی که در حومه شهر «اپلنتیس» واقع بود، پناهگاهی مناسب برای فرار از گدازه های آتشفشان بود.

در حدود ۵۰ نفر در آن جا پناه گرفته بودند و اسکلت این افراد به طور شگفت انگیزی محفوظ مانده بود.

کشف اسکلت های به جا مانده جالبی درباره نحوه زندگی مردم ساکن در پمپی ارائه می دهد.

اغلب ما تصور می کنیم که مردم روم باستان، قامتی کوتاه تر از انسان های امروزی داشته اند اما این تصور کاملا غلط است. در واقع، مردم روم باستان، بلندتر از مردم امروزی ساکن در ناپل هستند.

همچنین اسکلت های مربوط به دوقلوهای کشف شده، نشانه هایی از بیماری سفلیس مادرزادی را در خود دارد.

اگر چنین چیزی درست باشد، این نظریه که این بیماری از طریق کریستوف کلمب و دریانوردان او در قرن ۱۵ به اروپا انتقال داده شد، قابل تامل است. اما کشف این ۵۴ اسکلت، جنبه های دیگری از جامعه روم باستان را هم نشان می دهد. باستان شناسان به محض کشف این اسکلت ها، دریافته اند که آنها در دو گروه قرار دارند. اسکلت تعدادی از آنها در بخشی از اتاق قرار داشت بدون آن که شی و کالایی در کنار آنها دیده شود.

این در حالی است که در طرف دیگر اتاق در کنار مجموعه اسکلت ها، طلا، جواهرات و مجموعه ای از اشیا قیمتی دیده می شد بنابراین به راحتی می توان افراد را به دو دسته ثروتمند و فقیر تقسیم کرد.

یکی دیگر از نتایج به دست آمده در این باره این است که هم ثروتمندان و هم فقرا در شهر پمپی، رژیم غذایی مناسبی داشته اند.

حقیقت این است که ثروتمندان، احتمالا اتاق های غذاخوری مجللی داشته اند، اما فقرا هم درعین حال رژیم غذایی خوبی داشته اند.

بررسی های انجام شده روی بقایای به دست آمده از یک مجتمع مسکونی مربوط به افراد طبقه متوسط در شهر «هرکولانیوم» که در نزدیکی شهر پمپی، واقع است نشان می دهد مردم عادی ساکن در این منطقه دارای رژیم غذایی قابل توجهی بوده اند که شامل دانه های روغنی، انجیر، تخم مرغ و مرغ بوده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...