آیا حیات زمینی در فضا شکل گرفته است؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

به تازگی شکلی از زندگی موجودات بیگانه کشف شده که به نظر می رسد به کمک آن بتوان چگونگی آغاز حیات روی کره زمین را توضیح داد. کاشف این پدیده آن قدر به خودش مطمئن است که دیگران را به مبارزه فراخوانده است.

دکتر ریچارد هومر، میکروب شناس مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا بعد از یک سال مطالعه روی باکتری های بسیار ریز در شهاب سنگ ها، ادعای شگفت آوری مبنی بر شناسایی گونه های جدیدی از حیات مطرح کرده است.

به گزارش دیلی میل، او این گونه توضیح می دهد که با سفر به قطب جنوب، سیبری و آلاسکا گونه بسیار نادری از شهاب سنگ ها را به نام کندریت کربنی CI۱ مطالعه کرده است که تقریبا ۹ عدد از آن ها در سراسر کره زمین وجود دارد. این دانشمند با نگاه کردن به این شهاب سنگ ها در زیر میکروسکوپ، چندین فسیل از باکتری پیدا کرده که بعضی از آن ها مشابه با نمونه های زمینی هستند؛ اما برخی دیگر نیز به طور کامل متفاوت بوده و بیش تر شبیه به حیات بیگانه هستند.

او معتقد است که این شهاب سنگ ها ارگانیسم ها را در سراسر جهان پراکنده کرده اند و ممکن است حیات روی کره زمین نیز توسط باکتری های موجود در سیارک کوچکی آغاز شده باشد که در سال های بسیار دور به سطح زمین برخورد کرده است.

در یکی از موارد، این دانشمند در یکی از این شهاب سنگ ها یک ارگانیسم با اندازه و ساختار مشابه با یک باکتری غول پیکر به نام Titanospirillum velox پیدا کرده که روی کره زمین وجود دارد. به این ترتیب اثبات می شود حیات بسیار گسترده تر از آن چیزی است که ما قبلا تصور می کردیم.

او در این باره به فاکس نیوز می گوید: «این یافته ها به ما نشان می دهند که حیات بسیار گسترده تر از یک منطقه محدود به نام زمین است. تاکنون مطالعات محدودی در این شاخه علم انجام گرفته است، چرا که بسیاری از دانشمندان این موضوع را کاملا غیر ممکن می دانند.»

اما نکته جالب توجه این است که این باکتری ها در بسیاری از موارد به راحتی قابل شناسایی بوده و می تواند تا حد زیادی به گونه های کلی موجود روی کره زمین مرتبط باشند.

او در ادامه اضافه کرد:« بعضی از این باکتری ها بسیار عجیب بوده و شبیه به هیچ چیزی روی کره زمین نیستند که من بتوانم آن ها را شناسایی کنم. من آن ها را به بسیاری از کارشناسان نشان داده ام و آن ها نیز از دادن هر توضیحی عاجز مانده اند.»

دکتر هوور تمام این سنگ های آسمانی را جمع آوری کرده و آن ها را در شرایط آزمایشگاهی تفکیک و تجزیه می کند تا بتواند با اسکن کردن به دنبال بقایای فسیل ها باشد.

در این زمان بود که او این کشف را انجام داد و بقایای بیولوژیکی را پیدا کرد که دارای نیتروژن نبودند. ماده ای که تا کنون در تمام ارگانیسم های زنده وجود داشته است.وی در این باره گفت: «اگر شخصی بتواند توضیح بدهد که چگونه یک بقایای بیولوژیکی نوانسته بدون نیتروژن وجود داشته باشد، یا نیتروژن موجود در آن به قدری محدود باشد که قابل شناسایی نباشد، من مشتاقانه منتظرم تا توضیحات او را در این زمینه بشنوم. من تا کنون با دانشمندان زیادی در این مورد صحبت کردم اما هیچ کدام از آن ها نتوانسته اند در این باره توضیح دهند».

این یافته ها در نشریه کاسمولوژی مارس ۲۰۱۱ به چاپ رسیده که در آن از جامعه دانشمندان جهان خواسته شده در مورد این کشف جدید توضیح بدهند.

دکتر سث شاستک، اخترشناس ارشد موسسه SETI در این باره گفت: «تردیدهای زیادی در مورد این یافته وجود دارد. اگر این یافته ها درست باشد، آن گاه محدوده آن بسیار فراتر از علوم فعلی و ستاره شناسی خواهد بود. شاید حیات روی سیارک ها به وجود آمده و سپس در زمان برخورد این اجرام با کره زمین در سال های بسیار دور در این سیاره پراکنده شده است. به این ترتیب شاید بتوان گفت که حیات روی کره زمین آغاز نشده بلکه در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی آغاز شده است».

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...