حیات فضایی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش ونوس دچار تغییرات بسیار شدید آب و هوایی قرار گرفت به گونه ای که جو آن پر شد از گازهای گلخانه ای غلیظ که بسیار ناپایدار بود,از آن زمان به بعد شرایط وجود حیات به مرور از بین رفت,از دید نجوم و زمین شناختی سه سیاره ونوس,مریخ و زمین بسیار به هم شبیه هستند.

دانشمندان معتقدند شباهت‌های بسیاری که بین این سیارات وجود دارد میتواند آینده ای خطرناک را برای زمین پیشبینی کند.روزگاری نه چندان دور فرا خواهد رسید که زمین به انتهای عمر خود خواهد رسید و شبیه سیاره ونوس امروزی خواهد شد.

 

در مریخ بیش از هر سیاره ای دیگر احتمال وجود حیات فرازمینی بسیار زیاد است,چرا که در محدوده قابل سکنی واقع شده است و بسیاری از مشاهدات حاکی از وجود آب در قطبین مریخ میباشد,ارسیوال نول ادعا کردکه چندین کانال در سطح مریخ وجود دارد,او رصد خانه ای برای مطالعه آن تاسیس کردو به این نتیجه رسید که آن‌ها توسط تمدنی برای رسیدن آب به نواحی دیگر به شهر‌های مختلف ساخته شده اند,اما کانال‌های چیزی جز خطای بصری نبودند.

جستجوی حیات در مریخ نیاز به نگاه دقیق تری داشت , کاوشگری به نام وایکینگ برای فرود آمدن دو مریخ پیما برای جستجوی حیات در سطح مریخ را آغاز کرد و در نخستین ساعات بامداد ۲۱ جولای سال ۱۹۷۶ دانشمندان و ناظران منتظر اولین نگاه از سطح مریخ بودند.

در تصاویر ارائه شده اثری از حیات نبود و نه چیزی شبیه سیاره داغ ونوس.این سیاره کاملا متفاوت بود,با تاریخ و مشخصات مخصوص به خود.

در عکس‌های هوایی ارسالی از مریخ آتشفشان‌های بزرگی را نشان میداد که مدتها خاموش بودند و اثری از فعالیت نمی‌تواند پیدا کرد دلیل ان هم عدم توانایی هسته مریخ برای جداساز پوسته ضخیم مریخ.

آتشفشان‌های مریخ در واقع به عنوان سنگ قبر زمین شناختی مریخ اند,یک سال پس از کاوشگر وایکینگ,کاوشگر راه یاب در سطح مریخ فرود آمد,اما با ز هم اثری ازحیات یافت نشد,اما شاید هوز گونه‌های در بین صخره‌ها و سنگواره‌های مریخ وجود داشته باشد که صبورانه به حیات خود ادامه دهند.

زمانی که هیچ حیاتی به چشم نخورد,دلیلی بر اثبات عدم وجود آن نیست.زندگی میتواند حتی در شرایط بسیار سخت نیز ادامه پیدا کند,اگر چه سنگ بنای زندگی آب است,اما جاندارانی هستند که بدون آب حتی تا مدتها بی حرکت و ثابت می‌مانند و به محض قرار گیری مجدد با آب دوباره به حیات خود ادامه میدهند

و اما دلیل اصلی وجود حیات فضایی و یا فرا زمنی دو دلیل قابل پیش بینی است که عبارتند از:

۱-زمانی که پیدایش حیات یک فرآیند شیمیایی قابل درک باشد

۲-زمانی که پیدایش حیات پدیده ای کاملا غیر منتظره باشد.

اگر دلیل اول باشد نمونه‌های آن را در جاهای دیگر نیز پیدا خواهیم کرد در غیر اینصورت در هیچ جای دیگر حیاتی وجود نخواهد داشت جز زمین.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...