بخشی از رازهای'مونالیزا' کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

محققان با استفاده از فناوری اشعه ایکس، بخشی از رازهای «مونالیزا» را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، محققان فرانسوی با استفاده از فناوری اشعه‌ایکس توانستند به بخشی از رازهای تابلو مشهور «مونالیزا» اثر داوینچی که در موزه لوور نگهداری می‌شود، پی ببرند.

به گزارش رویتر، محققان با بررسی هفت تابلو داوینچی از جمله تابلو مونالیزا که در موزه لوور نگهداری می‌شوند به این نتیجه رسیده‌اند که داوینچی که برای خلق آثار خود از 30 لایه رنگ استفاده می‌کرده که ضخامت هر یک از آنها از ضخامت موی انسان نیز کمتر است.

محققان امیدوارند با استفاده از این فناوری جدید که اسفمیتو (SFUMATO) نام داشته و در آن از طیف‌نگاری فلورسنت اشعه ایکس برای تعیین قدمت و اجزا تشکیل‌دهنده آثار هنری استفاده می‌شود، به دیگر رازهای تابلو مونالیزا پی ببرند.

در ماه ژانویه نیز اعلام شد که محققان ایتالیایی برای آزمایش این فرضیه که تابلوی مونالیزا، چهره‌ی تغییریافته‌ای از داوینچی است و او چهره‌ی خود را نقاشی کرده ، قصد دارند، محلی را که گفته می‌شود، جنازه‌ی داوینچی در آن دفن شده است، کاوش کنند و با بررسی جمجمه‌ی داوینچی و تهیه‌ی یک تصویر رایانه‌یی از صورت او، به پاسخی روشن در این زمینه برسند. گفته می‌شود، جنازه‌ی داوینچی در قلعه‌ی آمبویس در فرانسه دفن شده است.

در طول قرن‌ها، هویت مونالیزا محل بحث محققان بوده است. عده‌ای مونالیزا را مادر داوینچی و عده‌ای او را همسر یک تاجر فلورانسی دانسته‌اند. محققان می‌خواهند، پس از خارج کردن استخوان‌های داوینچی، دلیل مرگ او را مشخص کنند. در این‌باره، عده‌ای مرگ داوینچی را بر اثر بیماری سیفلیس می‌دانند.

محققان هم‌چنین قصد دارند، این امر را معلوم کنند که آیا داوینچی مانند بسیاری از نقاشان هم‌عصر خود به‌دلیل استفاده از رنگ‌مایه‌های سمی برای تهیه‌ی رنگ، از مسمومیت پوستی رنج می‌برده است یا خیر.

البته مشکل دیگری که محققان با آن روبه‌رو هستند، پیدا کردن اسکلت داوینچی از میان اسکلت‌های دفن‌شده در قلعه‌ی آمبویس است، چون در سال 1789 میلادی و در جریان انقلاب فرانسه، کلیسای محل دفن داوینچی آسیب دید و سپس بقایای تمام اجساد، در قلعه‌ی آمبویس دفن شد. به همین دلیل، محققان با مشکل شناسایی اسکلت داوینچی مواجه‌اند.

لئوناردو داوینچی ـ نابغه‌ی ایتالیایی ـ در سال 1452 میلادی در شهر فلورانس ایتالیا متولد شد و در طول 67 سال، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی مونالیزا است را خلق کرد.

هرچند بخش اعظم شهرت داوینچی به‌دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است، ولی داوینچی علاوه بر تبحر در نقاشی، در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد به‌شمار می‌رفت.

داوینچی در دوم ماه می سال 1519 میلادی درگذشت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...