همهمه اسرارآمیز زمین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

به دقت گوش کنید. صدای وزوز زمین را می شنوید؟ آن هم نه در یک نت، که در دو نوت. فکر می کنید منبع این صدا چیست؟

نزدیک به یک دهه است که زمین شناسان، وزوز آرام و عمودی زمین را می شناسند. برخی حدس می زنند این صدا توسط ضربات یکنواخت امواج در اعماق اقیانوس ها تولید می شود.

اما یک گروه تحقیقاتی آلمانی به تازگی توانسته است صدای یک نت دوم و افقی را هم بشنود. دیتر کرل و رودلف ویدمر اشنیدریگ از دانشگاه اشتوتگارت در آلمان، این نتیجه را با تحلیل اطلاعات ۱۱ساله لرزه نگارهای نصب شده در ۴نقطه ایزوله در خاک آلمان، ژاپن و چین بدست آورده اند.

لرزه نگارها برای آشکارسازی حرکت های جزئی موازی با سطح زمین طراحی شده اند. اما تغییرات فشار جو نیز می تواند با اعمال نیروهای متغیر بر زمین در نزدیکی حسگرها، انحرافی در لرزه نگار ایجاد کند و علایمی شبیه به یک سیگنال لرزشی را تولید کند. این می تواند گول زننده باشد. اما این گروه در هر چهار ایستگاه، وجود یک سیگنال افقی را احساس کرده است. این سیگنال با سرعت یک میکرومتر در هر سه دقیقه حرکت می کند و سر منشا افقی آن، آن را از نوسان عمودی مجزا می سازد.

هرچند به نظر می رسد وقایعی مانند زمین لرزه، آتشفشان و طوفان های شدید این سیگنال ثابت را تقویت می کنند، منبع آن هنوز یک معماست. ویدمر اشنیدرینگ می گوید :« بسآمد سیگنال جدید این فرض را به ذهن می رساند که چیزی در حال پیچیدن به دور سطح سیاره است و هنگامی که آزاد می شود، پوسته بخاطر الاستیسیته به جلو و عقب تاب می خورد. شاید بادهای حلزونی که بخاطر کاهش فشار جو شکل می گیرند، نوعی فشار برشی بر پوسته زمین وارد می کنند. اما این ایده صرفا تیری در تاریکی است! »

اما دیگر کارشناسان در آسمان ها به دنبال منشا این صدا می گردند. در گردهمایی سالانه انجمن ژئوفیزیک آمریکا در دسامبر گذشته، دیوید تامسون از دانشگاه کوئینز در کانادا و فرانک ورنون از موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در کالیفرنیا، اعلام کردند که وزوز جدید با تغییرات میدان مغناطیسی خورشید سنکرون شده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...