تابوت سکینه

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:

"داستان سلاح در خاندان ما، داستان تابوت است در بنی‏ اسراییل؛ تابوت در هر خاندانی از بنی‏ اسراییل که پیدا می ‏گشت، نبوّت به آنها داده می ‏شد و هر کس از ما هم که سلاح به دستش رسد امامت به او داده می ‏شود".

 

نام "تابوت سکینه" یک بار در "سوره ی مبارکه بقره، آیة 248 " ذکر شده است که می ‏فرماید:

 

وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى

وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ

 و پیامبرشان گفت: دلیل و نشانه بر پادشاهی او این است که تابوتی به سوی شما می ‏آید که در آن سکینه و آرامشی

از ناحیه پروردگارتان وجود دارد و از آنچه را که آل موسی و آل ‌هارون باقی گذاشته ‏اند و آن تابوت به ‏وسیله فرشتگان حمل می‏ شود،

به راستی در آن معجزه و دلیل برای شماست چنانکه مؤمن باشید"

 

"تابوت سکینه" با نام‌های: "صندوق عهد"، "تابوت یهودیان"، "تابوت مقدّس"، "صندوق تورات"، "تابوت بنی ‏اسرائیل" و "تابوت‏ الشهادت" نامیده شده است که این نام اخیر(تابوت الشهادت) در دعای زیبای "سمات" ذکر شده است.

"تابوت سکینه" بر طبق روایات، صندوقی بوده است که الواح سنگی(دو لوح سنگی) و احکام ده ‏گانه(تورات) در آن قرار داشته و هر وقت قوم بنی ‏اسرائیل به جانب محلی حرکت می ‏کرد، این صندوق را با حرمت فراوان در ارابه ‏ای نهاده و پیشاپیش خود روان می ‏داشتند و در جنگ نیز آن را پیشاپیش صفوف قرار می ‏دادند تا باعث ثبات قدم و آرامش لشکریان گردد.

 

این صندوق به فرمان حضرت موسی علیه السلام ساخته شده بود و علاوه بر دو لوح سنگی، کاسه ‏ای از "منّ "- همان غذای آسمانی که در آیه ی 160 سوره ی مبارکه اعراف از آن یاد شده است - نیز در آن قرار داده بودند تا اینکه فلسطینی‌‌ها به یهودیان تاختند و بر آنها مسلّط شدند و "صندوق عهد" را از ایشان گرفتند.

بعد از آن حضرت داو علیه السلام، جالوت، پادشاه فلسطینی‌ها را کشت و "صندوق عهد" را به یهودیان باز گرداند و این صندوق تا زمان حضرت سلیمان علیه السلام در معبد "قبةالرّمان" قرار داشت.

 

حدیثی از امام موسی بن جعفر علیه السلام در تفسیر " آیه 248 سوره مبارکه بقره" که فرمودند:

"این سکینه، رایحه ‏ای است بهشتی که به شکل صورت انسانی از صندوق خارج می ‏شد و آن صندوق هم اینک نزد ماست"

"تابوت الشهادت" هم اکنون نزد حضرت قائم امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف است.

 

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم دراین باره می ‏فرمایند:

"صندوق مقدّس" از دریاچه ی طبریه به دست وی (امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف) آشکار می ‏شود و او، آن را آورده و در پیشگاه مقدّسش در بیت‏ المقدّس قرار می‏ دهند و چون یهودیان آن را مشاهده می ‏نمایند به جز اندکی، بقیه ی آنان ایمان می ‏آورند.

 

منابع:

1- کتاب "الکافی" از "محمّد ابن یعقوب کلینی"

2- کتاب "الملاحم والفتن" از "سیّد ابن طاووس"

3- کتاب "منتخب الاثر" تألیف "لطف الله صافی گلپایگانی"

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...