تابوت عهد از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

حمل صندوق عهد به درون معبد، یک نقاشی متعلق به سده پانزدهم میلادی.

تابوت عهد یا صندوق عهد (به عبری: אָרוֹןהָבְּרִית) (یا Aron Ha-berit) در باور یهودیان و مسیحیان، جعبه‌ای است چوبی، مزین و با روکشی از طلا که در آن دو لوح قانون که توسط خداوند به موسی پیامبر داده شده بود، نگهداری میشد. به عقیده آنان خداوند از طریق این صندوق با بنی‌اسرائیل سخن می‌گفت. این جعبه از مقدس‌ترین اشیاء برای یهودیان است. در زمان تصمیم گیریهای مهم فرشته‌ای به نام سکینه یا به عبری شِکینَه از آن خارج می‌شد و در هاله‌ای از دود فرامین الهی را به مردم ابلاغ می‌کرد.

این تابوت در زمان سموئیل نبی توسط فلسطینیان به سرقت رفت ولی به دلیل مصائبی که برای آنها به وجود آورد آن راپس دادند. بعدا در زمان حمله بخت‌النصر به اورشلیم این تابوت مفقود شد. درون این تابوت نسخه اصلی تورات که بر روی سنگ حکاکی شده وجود داشته است. مسلمانان همچنین به وجود این تابوت و سکینه مربوط به آن معتقدند و درقرآن در آیه ۲۴۸ سورة البقرة بدان اشاره شده است. شیعیان معتقدند در آخرالزمان، مهدی موعود آن را پیدا کرده و نسخ اصلی تورات را عرضه خواهد کرد.وهیچکس از جای آن اطلاعی ندارد تا آنکه مهدی موعود ظهور کند و آن را به حرکت در آورد که نشانه نبوت ایشان است واین همان صندوقی بود که مادر موسی او را در آن گذاشت

 

تابوت عهد در قرآن

قرآن در آیه 248 بقره/2 از تابوت عهد یاد کرده است: « و قال لهم نبیهم ان ءایه ملکه ان یاتیکم التابوت فیه سکینة من ربکم و بقیة مما ترک ءال موسی و ءال هرون تحمله الملئکة

و پیامبرشان به ایشان گفت نشانه پادشاهى وى این است که صندوق معروف دوباره به شما بر مى‏گردد تا آرامشى از پروردگارتان باشد و باقى مانده‏اى از آنچه خدا به خاندان موسى و هارون داده بود در آن است فرشتگان آن را حمل مى‏کنند که در این نشانه براى شما عبرتى هست اگر ایمان داشته باشید.»

این تابوت نشانه پادشاهى در بنى‌اسرائیل دانسته شده است.در پى درخواست بنى اسرائیل از پیامبرشان براى تعیین پادشاه (بقره/2،246) پیامبر عصر که به اختلاف نام او را ارمیا و شموئیل گفته‌اند طالوت (شائول) را حکمران قرارداد که اعتراض بنى‌اسرائیل را در پى داشت، به همین جهت او آمدن تابوت را نشانه خدایى بودن پادشاهى* طالوت دانست.[۱] (بقره/2،247)

 

پانویس

دایره المعارف قرآن کریم، مدخل "تابوت عهد" از حسینعلى یوسف زاده وعلیرضا کرمانى

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...