حلقه‌های عروسی سمبل عشق و اتحاد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

حلقه‌های عروسی سمبل عشق جاودان و وفاداری، سهم به‌سزایی در افزایش سود تجار سراسر جهان دارند. تا زمانی‌که عشق وجود دارد، این حلقه است که استحکام و دوام اتحاد بین دو زوج را تضمین می‌کند.

عشق مهمترین واقعه زندگی هر فرد

در ماجرای عشق و عاشقی، همواره دو نفر نقش تعیین کننده و اصلی را ایفا می‌کنند. پس از اولین ملاقات و پدید آمدن حس گرایش و میل باطنی به یکدیگر، شور و شعف بسیاری به‌تدریج پیوند آن دو را عمیق‌تر می‌کند و سرانجام با قدم گذاشتن به مرحله نهایی، این علاقه به اتحاد دائمی و همیشگی مبدل می‌شود. سفری هیجان‌انگیز و عاشقانه به دنیایی از عواطف و احساسات جدید که تنها عشق قادر به برداشتن موانع از این راه می‌باشد. در هر حال در اکثر کشورهای جهان، تبادل حلقه، نماد چنین پیوند مشترکی است.

 

نیروهای مرموز و اسرارآمیز

حلقه از جمله قدیمی‌ترین اشکال جواهر به‌شمار می‌آید و از همان دوران نخستین که انسان به ساخت آن گرایش پیدا کرد،‌ به داشتن نیروهای اسرارآمیز، ‌شهرت یافت. طرح مدور و بدون آغاز و پایان، حلقه را نماد جاودانیت، وفاداری و اتحاد معرفی می‌کند. سنت بستن پیمان ازدواج به دوران باستان بازمی‌گردد. مصریان قبل از ازدواج حلقه را در انگشت چهارم دست چپ خود می‌کردند؛ زیرا معتقد بودند که، از این انگشت، یک رگ به‌طور مستقیم به سوی قلب، کانون احساسات عاشقانه، می‌رود.

"تیوتون‌ها Teuton"(از قبایل آلمانی) نیز حلقه را نماد عشق می‌دانستند. در داستان عاشقانه‌ی "نیبلانگ Nibelung"، "سیگ فراید Siegfried" و "والکی ری "Valkyrieوفاداری همیشگی خود را با یک حلقه به یکدیگر اثبات کردند.

رومیان اولین حلقه عروسی را از آهن ‌ساختند، زیرا این فلز، بیانگر صفات نیکویی همچون: اعتدال، تواضع و صداقت بود و تنها عروس حلقه دریافت می‌کرد. بر روی حلقه تصویری از یک کلید کوچک مشاهده می‌شد که نشان می‌داد او دیگر تبدیل به یک بانو شده و قدرت مهمی در خانواده محسوب می‌شود. به تدریج سنت رومیان در سراسر منطقه مدیترانه رایج شد. پیام‌هایی عاشقانه یا نوشته‌های مذهبی بر روی حلقه‌های نامزدی حکاکی می‌شدند. برای نمونه در یونان، حلقه‌ای پیدا شده است که بر روی آن واژه‌ی "عزیزم" مشاهده می‌شود و به قرن 4 ق.م. تعلق دارد.

حلقه‌ی نامزدی تبدیل به کالایی گران‌بها می‌شود

حلقه‌های نامزدی که در ساخت آن‌ها طلا به کار رفته بود برای اولین بار در قرن 2 بعد از میلاد مسیح بر صحنه جواهرات ظاهر شدند. حلقه نامزدی در کلیسای مسیح در دوران پاپ نیکلاس اول (حدود 850 ب.م.م.) از تقدس خاصی برخوردار شد. تا قرن 13، اهدای حلقه بخشی از مراسم تشریفاتی ازدواج به‌شمار می‌آمد. در قرون وسطی، زوج‌های ثروتمند به‌تدریج مبادله حلقه‌های مزین به سنگ‌های قیمتی را متداول کردند و تا قرن 15، الماس سمبل وفاداری محسوب می‌شد و اشراف‌زادگان از آن استفاده می‌کردند. نمونه آن دوک اعظم "ماکسی میلیان Maxi Milian" اهل اتریش بود که به همسرش "ماریا" شاهزاده‌ی اهل بورگاندی(از قبایل آلمان شرقی) به نشانه نامزدی حلقه‌ای از الماس هدیه کرد.

 

تبدیل حلقه‌ی نامزدی به سنتی رایج پس از گذشت قرن‌ها ازدواج

مد رایج همواره در قالب عرضه طرح‌های جدیدی از حلقه‌های نامزدی عرضه می‌شود. طلاسازان و سنگ‌تراشان به طور مستمر سعی در بهبود تکنیک‌های ساخت خود دارند و از این طریق نمونه‌های ارزنده و چشمگیری را عرضه کرده‌اند. در قرون 15 و 16 حلقه‌های دوقلو رایج شدند. به این صورت که 2 حلقه متناسب با یکدیگر طراحی می‌شدند و در دوران نامزدی، مرد و زن هر کدام، یکی از حلقه‌ها را در دست می‌کردند. سپس در روز عروسی، دو حلقه به یکدیگر متصل می‌شدند و عروس هر دو را به عنوان حلقه عروسی در دست می‌کرد. این حلقه‌ها اغلب از جنبه زینتی برخوردار بودند و طرح آن‌ها به صورتی بود که گویی یکی درون دیگری جای گرفته و دو حلقه به یکدیگر متصل شده‌اند.

در قرن نوزدهم، شکل‌های قلب و مار، عناصر اصلی در طراحی حلقه‌های عروسی را تشکیل می‌دادند. مار که شکلی دایره مانند داشت تبدیل به سمبل جاودانگی شد. در این دوره در نوشته‌ها تغییراتی به‌وجود آمد. نوشته‌ها دیگر در قسمت داخلی حلقه ثبت نمی‌شدند بلکه بر روی بخش خارجی آن حکاکی می‌شدند. در سال 1815 به دستور دوشیزه "آنابلا میلبانک Annabella Milbank" بر روی حلقه‌ی ازدواج او با "لرد بایرون" نوشته شده بود "Sans Pour‌" به معنی "بدون ترس". هنگامی‌که بنابر مراسم قانونی، حلقه‌ها برای تعیین میزان خلوص و مهر شدن حرارت داده شدند، این نوشته‌ محو شد. در اواخر قرن 19، با کشف ذخایر جدید الماس در آفریقای جنوبی حلقه‌های الماس بار دیگر شهرت یافتند. اکثر این حلقه‌ها حاوی یک سنگ الماس بودند. با گذشت زمان، این سنت در مناطقی که عروس 2 حلقه دریافت می‌کرد، تثبیت شد. حلقه نامزدی مزین به یک سنگ گران‌بها بود و حلقه اصلی عروسی اغلب در قالب حلقه ساده‌ای از طلا ساخته می‌شد. در آغاز قرن 20، پلاتینیوم به تدریج به شهرت رسید و تیفانی برای اولین بار از این فلز استفاده کرد؛ به این صورت که حلقه ساده‌ای از پلاتینیوم که یک سنگ الماس به‌وسیله‌ی پایه‌ای متشکل از 6 گیره به آن متصل بود، طراحی شد و در نتیجه، درخشش سنگ به وضوح قابل رؤیت بود. در دهه هشتاد، شرکت آلمانی "نی سینگ" با ابداع طرح جدیدی از انگشتر به نام حلقه‌ی کششی(تنشن) Tension (حلقه‌های مزین به الماس بدون آن‌که این سنگ به جایی اتصال داشته باشد) انقلابی در طرح جواهرات عروسی ایجاد کرد.

 

 

شهرت جهانی حلقه‌ی ازدواج

در قرن بیستم، سنت مبادله حلقه با این هدف که ازدواجی صورت گرفته است به طور تقریبی در سراسر جهان متداول شد. هم اکنون 115/000 زوج، روزانه در اقصی نقاط جهان با اهدای حلقه به یکدیگر، پیمان ازدواج می‌بندند. این شرایط برای تولیدکنندگان جواهر، فرصتی مناسب ایجاد کرده است تا به خلق طرح‌های متنوع بپردازند. خاور دور نیز در شرایط کنونی تبدیل به مهمترین بازار رو به رشد در صنعت جواهرات عروسی شده است زیرا سنت مبادله حلقه‌های نامزدی و ازدواج در این منطقه‌ی بسیار پرجمعیت، هنوز تازگی و اهمیت خود را حفظ کرده و افزایش ثروت و رفاه، منجر به برگزاری مراسم پرهزینه ازدواج شده است. در دهه 20 برای اولین بار طبقات مرفه ژاپنی، سنت غربی‌ها را در مبادله حلقه عروسی با مراسم و آیین شینتو، ترکیب و رسمی نو را باب کردند. پس از جنگ جهانی دوم، سنت مسیحیان در امر ازدواج رایج شد، سالانه معادل 800/000 زوج در ژاپن ازدواج و در حدود 39/500 دلار برای مراسم عروسی هزینه می‌کردند. برای حلقه نیز مبلغ خاصی در نظر گرفته می‌شد. ژاپن با مصرف 510/000 اونس پلاتینیوم در سال 2005 برای ساخت جواهرات، دومین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز سفید به شمار می‌آید. از این فلز برای ساخت حلقه استفاده می‌شود گرچه بالارفتن قیمت مواد خام تا حدودی سبب کاهش کاربرد آن شده است. هم اکنون طلای سفید به علت هزینه کمتر جایگزین این فلز شده است. هدیه‌ی حلقه نامزدی و ازدواج تبدیل به سنتی رمانتیک شده است. لازم به ذکر است که در چند سال اخیر در ژاپن میزان ازدواج تا حدودی کاهش یافته است.

 

بازار پررونق چین

در چین، همچنین مبادله حلقه به‌ویژه پس از زوال حکومت محافظه‌کاران و طرفداران انقلاب فرهنگی در اواخر دهه 1960 رواج چشمگیری یافت. از آن زمان به بعد چین تبدیل به یکی از پررونق‌ترین بازارهای جواهرات عروسی شد و پیشرفت‌های اقتصادی و مالی این کشور نیز در تسریع رشد مراکز مبادله سهم به‌سزایی داشت. صنایع تولید اقلام عروسی در عرض یک‌سال، 15 درصد رشد داشته است. سالانه بالغ بر 7 الی 9 میلیون زوج در چین ازدواج و 19/900 دلار صرف مراسم عروسی خود می‌کنند. چینی‌ها همچنین هزینه قابل توجهی را به خرید حلقه‌های ازدواج اختصاص می‌دهند. چین در مصرف پلاتینیوم به منظور ساخت جواهرات، بالاترین رتبه را داراست و در سال 2005 معادل 875/000 اونس از این فلز به تولید جواهر اختصاص داده شد این درحالیست که چینی‌ها، سال 1998 با کاربرد فلز مذکور آشنا شده بودند. افزایش اخیر قیمت پلاتینیوم سبب شهرت فزاینده پالادیوم به عنوان فلز جایگزین شد. با قدرت گرفتن طبقه متوسط چین، گرایش به سمت مدل‌های غربی که با طرح‌های سنتی ترکیب شده‌اند افزایش می‌یابد. مبادله حلقه میان نامزدها که از هر 10 نمونه آن، 7 عدد مزین به الماس می‌باشند در کلان شهرهایی مانند شانگهای و پکن، بیانگر نفوذ فرهنگ غربی‌ها در این کشور است.

 

ایالات متحده سرزمین ازدواج به شیوه کلاسیک

آمریکای شمالی یکی از مهمترین بازارهای فروش حلقه ازدواج در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. لذا تنها لاس‌وگاس نیست که توریست‌های بی‌شماری را از سراسر جهان به‌سوی مراکز فروش متعدد خود جلب می‌کند، بلکه دیگر شهرهای این قاره نیز با جاذبه‌های چشمگیر خود پذیرای مشتریان هستند. سال گذشته، 116/000 زوج، مراسم ازدواج خود را در این شهر برگزار کردند. به گزارش انجمن ازدواج آمریکا (BAA)، در سال 2006 حدود 2/27 میلیون زوج درکانادا پیوند زناشویی بستند. در ایالات متحده به علت رشد سریع جمعیت اسپانیایی‌ها میزان ازدواج تا حدودی بالاتر رفته است. به علاوه زوج‌های جوان مبلغ 85 میلیارد دلار صرف ماه‌عسل خود می‌کنند. هزینه هر عروسی به طور متوسط 27/710 دلارارزیابی شده است. آمریکای شمالی، در سطح جهانی سومین منطقه در زمینه خرید پلاتینیوم برای ساخت جواهرات به شمار می‌آید که بالغ بر 275/000 اونس می‌شود. در این منطقه همانند دیگر کشورها، فلز سفید کاربرد بیشتری برای ساخت جواهرات عروسی دارد اما به علت افزایش قیمت پلاتینیوم و طلا، از طلای سفید، پالادیوم، تیتانیوم و تنگستن استفاده بیشتری می‌شود. به گزارش مجله "نشنال جوئلر National Jeweler" خرده‌فروشان شاهد افزایش تقاضا برای آن دسته از حلقه‌های عروسی هستند که با الماس‌های رنگی، پاوه و دیگر سنگ‌های قیمتی به ویژه در رنگ‌های طلایی، تزیین شده‌اند. حلقه‌های نامزدی مزین به الماس طبق معمول از ارزش ویژه‌ای برخوردارند.

به گزارش "مرکز اطلاعات الماس DIC": به طور میانگین در سال 2005 مردان 750 دلار را صرف خرید حلقه ازدواج کرده‌اند. حلقه‌ی "سالیتر Solitaire"، حلقه‌ای با یک سنگ الماس که به وسیله پایه‌هایی در مرکز انگشتر نگه داشته می‌شود، هنوز به عنوان حلقه‌ای کلاسیک متقاضیان فراوانی دارد با این وجود طرح‌های مزین به سنگ‌های گران‌بهای پاوه، هنوز شهرت خود را حفظ کرده‌اند. چنین الماس‌های درشت اغلب با الماس‌هایی که تراش برلیان یا پرنسس دارند، احاطه می‌شوند. حلقه‌های عروسی زنان نیز هنوز در قالب طرح‌های جاودانه همچون گل عرضه می‌شوند.

 

اروپا و کاهش میزان ازدواج

به گزارش"یورواستار Euro star": هم اکنون در اروپا در مقایسه با سال 1970 که از هر صد نفر 8 نفر ازدواج می‌کردند، این تعداد به 5 نفر کاهش یافته است، به این معنا که حدود 2/28 میلیون ازدواج در سال صورت می‌گیرد. میانگین هزینه مراسم ازدواج 8/000 الی 12/000 دلار تخمین زده شده است. در انگلیس سالانه 312/000 زوج ازدواج می‌کنند، درحالی‌که در فرانسه 305/000 و آلمان 396/000 نفر به عقد دائم یکدیگر درمی‌آیند. کاربرد 195/000 اونس پلاتینیوم در ساخت جواهرات عروسی در سال 2005 حاکی از آن است که اروپا جایگاه خود را به عنوان چهارمین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده، حفظ کرده است.

انگلیسی‌ها علاقه بسیاری به استفاده از طلای سفید در ساخت حلقه‌های ازدواج نشان می‌دهند(94000 اونس)، آلمانی‌ها و سوئیسی‌ها در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. حلقه‌های نامزدی در سراسر اروپا کاربرد دارند ولی شهرت آن‌ها قابل قیاس با خاور دور و آمریکای شمالی نیست، در نتیجه مرکز مبادله الماس DTC به تازگی فعالیت‌های بازاریابی خود را به انگلستان، آلمان و اسپانیا محدود کرده و سعی دارد سرمایه‌های خود را بیشتر در بازارهای پررونق به‌کار بیاندازد.

نکته دیگر آن است که آمار طلاق در میان کشورهای صنعتی غربی بسیار چشمگیر است. در اکثر کشورها از هر سه ازدواج یک مورد آن به طلاق می‌انجامد. سن ازدواج نیز در بیشتر کشورها حتی ژاپن، چین، اروپا یا آمریکا بالارفته است. میانگین سن ازدواج عروس در مجموع به 20 الی 30 سالگی و داماد به 30 الی 40 سالگی رسیده است.

 

ازدواج در سنین بالا

این شرایط برای تجارت حلقه‌های عروسی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ به ویژه آن‌که تعداد کلی ازدواج تاثیر به‌سزایی بر میزان فروش جواهری‌ها خواهد داشت. دیگر ضرورتی ندارد که حلقه ازدواج را مختص مراسم عروسی بدانیم. حلقه‌های دوستی و شراکت هم اکنون متقاضیان فراوانی یافته‌اند. حلقه‌های جفت و یادگاری، یادآور با هم بودن و بازتاب احساسات بسیاری از زوج‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها باعث می‌‌شوند که زوج‌ها، بسیاری از وقایع را در کنار یکدیگر تجربه کنند. کسانی‌که ازدواج می‌کنند مایلند عروسی‌شان را به عنوان مهمترین رویداد زندگیشان ثبت کنند و این گرایش در سراسر جهان قابل مشاهده است، لذا مهم نیست که هزینه آن چه میزان ‌باشد زیرا آن‌ها از شرایط لازم برای تشکیل خانواده برخوردارند و منبع درآمدی نیز دارند تا هزینه عروسی‌شان را جبران سازند. طراحان جواهرات عروسی و دیگر اقلام مورد نیاز دوران نامزدی یا ماه عسل، با توجه به جنبه عاطفی این‌گونه شرایط، سعی دارند به تبلیغ از محصولات لوکس و تجملی بپردازند و برای حلقه‌های ازدواج نیز تخفیفی قائل شوند. با وجود آن‌که مراسم، کوتاه مدت تلقی می‌شوند ولی حلقه‌ها عمری طولانی دارند. تشویق زوج‌ها به خرید جواهرات بسیار مرغوب، از جمله اهداف جواهری‌ها است. در صورتی‌که زوج‌ها به خوبی راهنمایی شوند، در مراحل بعدی خرید، تمایل بیشتری به خرید از جواهرفروشی شما نشان خواهند داد.

 

شیوه‌های بازاریابی حلقه‌های ازدواج

جواهرفروشان با رعایت اصولی که در اینجا درباره بازاریابی مطرح کرده‌ایم می‌توانند میزان فروش حلقه‌های عروسی خود را افزایش دهند. در صورتی‌که زوج‌ جوانی احساس کنند با جواهرفروشی شایسته سرو کار دارند به طور یقین مشتری دائمی او خواهند شد. در قسمت زیر به نکاتی در این باره اشاره شده است:

تبلیغات

1- قسمتی از ویترین مغازه‌تان را به حلقه‌های ازدواج اختصاص دهید. در اینجا کیفیت مهمتر از کمیت محسوب می‌شود. هدف شما باید به نمایش گذاشتن آن دسته از حلقه‌هایی باشد که منحصر به فرد بوده و از تنوع و ماهیتی زینتی برخوردار هستند.

2- شرکت در نمایشگاه‌های محلی که اقلام عروسی را در معرض تماشا گذاشته‌اند همانند همکاری با دیگر مراکز خدماتی و سرویس‌دهی مرتبط با این صنعت از جمله: هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز فروش لباس عروس، آژانس‌های مسافرتی ویژه ازدواج و غیره، اقدامی مهم تلقی می‌شود. تهیه کارت‌های تجاری و جزوه‌هایی در این زمینه همراه با بروشورها و آگهی‌های تبلیغاتی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا خود را برای این روز بزرگ آماده کنند.

3- ماه‌های مه، ژوئن، جولای، آگوست و دسامبر برای ازدواج بسیار مناسب هستند. از آنجا که خرید حلقه‌های ازدواج اغلب 3 یا 4 ماه قبل صورت می‌گیرد، می‌توان از روزنامه‌های محلی به ویژه ستون‌های شخصی در آغاز سال و همچنین ماه‌های سپتامبر و اکتبر برای تبلیغ استفاده کرد.

 

 

بازارگرمی

1- کسانی‌که حلقه‌های ازدواج را خریداری می‌کنند اغلب برای اولین بار از جواهر‌ات دیدن می‌کنند. بنابراین ایجاد جوی مناسب و آرامش‌بخش برای این قبیل افراد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در نظر گرفتن مکانی هر چند کوچک برای نشستن به طوری‌که تا حدودی از محل رفت و آمد مشتریان فاصله داشته باشد برای آن‌ها، به‌صورتی‌که بتوانند به‌راحتی انتخاب خود را انجام دهند و با شما صحبت کنند نیز از جمله اقدامات موثر در جلب زوج‌ها به شمار می‌آید.

2- هنگامی‌که درباره حلقه‌های ازدواج به بحث می‌نشینید، نظر کارکنان شما می‌بایست به جای فروش بیشتر، متمرکز برخواسته‌های مشتری باشد. حلقه، محصولی مادام‌العمر است و لازم است متناسب با خواسته‌ فرد انتخاب شود زیرا در صورت رضایت، مشتریان بار دیگر به جواهری شما قدم خواهند گذاشت.

3- زمانی که در مورد خصوصیات حلقه توضیح می‌دهید، کارکنان فروش در جایگاه مشاوران فروش قرار می‌گیرند: زوج‌ها برای مراسم ازدواج سنتی خودشان چه حلقه‌ای را برمی‌گزینند؟ برای اوقات فراغت چه نوع طرح‌هایی را در نظر می‌گیرند؟ چه جواهراتی با پوست و مدل موهایشان هماهنگی دارند و یا کدام سنگ متناسب با رنگ چشمان‌شان است؟

بسیاری از زوج‌ها مایل هستند جواهرات بیشتری را برای عروسی‌شان خریداری کنند. در این مورد می‌توانید مجموعه‌ای از جواهرات را به آن‌ها معرفی کنید که با لباس عروسی آن‌ها هماهنگی دارد.

 

خدمات:

1- حلقه‌های عروسی می‌بایست به موقع تحویل داده شوند زیرا هیچ چیز ناراحت‌کننده‌تر از آن نیست که زوج‌های عصبی و مضطرب، نتوانند حلقه‌هایشان را در وقت تعیین شده دریافت کنند.

2-به هنگام خرید، جواهرفروش ممکن است پیشنهاد کرایه اقلام اضافی همچون تاج‌سر یا گردن‌بند گران‌بها را به زوج‌ها بدهد.

3-داده‌ها و اطلاعاتی که درباره مشتریان در اختیار شما گذاشته شده است می‌بایست برحسب گزینش شخصی‌تان به‌کار گرفته شوند. برای نمونه به زوجین در تاریخ عروسی‌شان تبریک بگویید و برایشان آرزوی خوشبختی کنید و غیره، به این ترتیب رابطه آن‌ها را با خود مستحکم‌تر خواهید کرد.

4-خدمات جواهرفروش می‌تواند شامل: حکاکی تاریخ ازدواج و متون خوش‌نویسی بر روی حلقه باشد که در مجموع جلب رضایت مشتریان را به دنبال دارد.

توصیه‌های نگهداری از جواهرات:

سطوح جواهرات به مرور زمان ممکن است دچار فرسودگی شوند. سطوح پولیش داده شده نیز جلوه مات پیدا خواهند کرد. از آنجایی‌که حلقه مدام مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است تحت تاثیر شرایط مختلف بر روی آن خش ایجاد شود، در این صورت عمری کوتاه خواهد داشت و در اینجاست که مشتری مشکل خود را با جواهرفروش در میان می‌گذارد.

1-مشتری خود می‌تواند گرد و غباری را که بر روی جواهراتش نشسته پاک کند اما این کار برای او به خصوص درباره حلقه‌های دارای سنگ دشوار است، خرده‌فروشان متخصص به کمک دستگاه‌های مافوق صوت قادر به انجام پاک‌سازی خواهند بود به‌طوری‌که سنگ‌های موجود در انگشتری جلای اولیه‌شان را باز خواهند یافت.

2-در صورت تمایل مشتری، جواهرفروش می‌تواند حلقه‌هایی که خراش و آسیب‌ بسیاری دیده‌اند را پولیش دهد یا سطوح جواهرات را مثل روز اول براق و درخشان سازد.

3- می‌توان از مشتریان درخواست کرد که حلقه‌‌هایشان را به دیگر جواهری‌ها که بهتر قادر به پاک‌سازی هستند، ببرند.

4- حلقه‌های ازدواج ممکن است با بالارفتن سن افراد تنگ شوند.

متخصصان می‌توانند به کمک ابزارهای خاص، اندازه‌ی حلقه را تغییر دهند. طلاسازان و جواهرسازان می‌بایست همواره به هنگام فروش، به انگشتر خریدار دقت داشته باشند تا در صورت نیاز، او را نسبت به خدمات بعدی مطلع کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...