رویا دیدن و خیالپردازی موجب تحریک مغز می شود

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پژوهشگران می گویند: قشر قدامی مغز در زمان استراحت و رویا دیدن فعال می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از سایت  روزنامه فیگارو ،   مطالعه ای که در نشریه آکادمی علوم آمریکا به چاپ رسیده است نشان می دهد برخلاف انچه پیش از این تصور می کردیم ، رویا دیدن و خیالپردازی موجب تحریک مغز می شود.

پژوهشگران در کانادا با کمک تصویربرداری ام آر آی و گرفتن تصاویر دو بعدی و سه بعدی از مغز مشاهده کردند رویا دیدن و خیال پردازی برخلاف تصور ، باعث کندی فعالیت مغزی نمی شود، برعکس می تواند در حل مشکلات پیچیده به شخص کمک کند.

دکتر کالینا کریستوف مسئول آزمایشگاه علوم عصب شناسی دانشگاه بریتیش کلمبیای ونکوور که مسئولیت این تحقیق را برعهده داشته است می گوید : مغز انسان هنگامی که با محرک های خارجی تحریک نشود با نظم بسیاری کار می کند.

پژوهشگران اعلام کردند: فعال شدن مراکز مختلف مغزی در زمانی که فرد قادر به تمرکز بر روی یک مسئله نیست یکی از بزرگترین کشفیات علوم عصبی در دهه های گذشته است.این بخش مغزی که فعالیت بیشتری پیدا می کند کورتکس قدامی است.

محل عملکرد تشخیصی فوقانی همچون زبان ،‌حافظه ، منطق و بطور کلی اعمال حرکتی در بخش قدامی مغز قرار گرفته است.

آنجلا سیریگو پژوهشگر مرکز مطالعات تشخیصی عصب در فرانسه می گوید : “ده سال پیش مارکوس ریشل، عصب شناس معروف امریکایی و یکی از مبتکران دستگاه تصویربرداری ام آر آی نشان داد هنگامی که شخص در حالت استراحت بسر می برد برخی مناطق مغزش فعال می شود.اکنون این سوال مطرح است که چرا برخی مناطق مغزی فعال و برخی غیرفعال می شوند.”

 به گفته این پژوهشگر: فرضیات متعددی در این زمینه مطرح است.محققان معتقدند هنگامی که شخص در حالت استراحت قرار می گیرد توجه خود را بیشتر به درون متمرکز می کند تا بیرون؛ با این حال این نظریه هنوز تایید نشده است.

نکته جدید در تحقیقات پژوهشگران کانادایی این است که آن ها توانستند کورتکس قدامی را بعنوان ناحیه بسیار فعال مغز در زمان خیال پردازی و سیر کردن شخص از فکری به فکر دیگر شناسایی کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...