یک تست ساده برای پیش‌بینی سرعت پیرشدن

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پزشکان با انجام یک تست ساده می‌توانند پیشگویی کنند که ما با چه سرعتی پیر می‌شویم.

به گزارش ایسنا، این تست خون که با تلاش پزشکان اسپانیایی و آمریکایی تهیه شده به زودی وارد بازار تجهیزات پزشکی خواهد شد.

به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس، تست خون جدید می‌تواند طول تلومرهای هر فرد را که شاخص برای پیش‌بینی طول عمر است اندازه‌گیری کند.

دکتر ماریا آ. بلاسکو که ریاست گروه متخصصان تلومرها و تلومراز را در مرکز ملی مطالعات سرطان اسپانیا برعهده دارد و با شرکت لایف لنگت نیز همکاری می‌کند در گفت‌وگویی با مجله سانیتیفیک آمریکن خاطرنشان کرد: اطلاع از این مطلب که تلومرهایمان (دنباله‌های کروموزومی) طول طبیعی دارند یا نه در واقع شاخصی از وضعیت سلامت ما است و سن فیزیولوژیکی ما را پیش از اینکه هر بیماری در بدنمان بروز کند، مشخص می‌نماید.

تلومرها کلاهک‌هایی در نقاط انتهایی کروموزوم‌ها هستند که از این پایانه‌های کروموزومی محافظت می‌کنند. بسیاری از متخصصان طول تلومرها را بعنوان یک نشانه از سالخوردگی بیولوژیکی در نظر می‌گیرند. به نظر آنها تلومر در واقع یک ساعت مولکولی است که طول عمر سلول را نشان می‌دهد. این ساعت مولکولی همچنین بعنوان شاخص سلامتی نیز در نظر گرفته می‌شود.

این مطالعات نشان می‌دهد که ارتباطات خاصی بین طول تلومر و طول عمر فرد وجود دارد تا جایی که افرادی که تحت استرس هستند اغلب مشاهده شده که طول تلومرهای آنها کوتاهتر از افرادی است که بیشتر آرامش دارند. بنابراین مطالعات، گروهی دیگر از متخصصان تاکید دارند که طول تلومرها می‌تواند بهترین مقیاس مجزا و ویژه برای ارزیابی ژنتیک منسجم، الگوی زندگی قبلی و نیز شناسایی فاکتورهای محیط زیستی باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...