کتاب دست ‌نویس وینیچ (Voynich manuscript)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

کتاب وینیچ کتابی دست‌نویس متعلق به قرون وسطی است که مشخص نیست با چه خط و زبانی نوشته شده است. بیش از صد سال است که بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا برای شکستن کد این دست نوشته تلاش کردند ولی هیچکدام موفق به فهمیدن آن نشدند! تصاویری که در ورق‌های باقیمانده از این کتاب دیده می‌شود نشان می‌دهد که کتاب در زمینه داروسازی و درمان بیماری‌ها، ستاره شناسی و علوم رمز آمیز و پنهانی می‌باشد.

معماهای بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که هنوز هیچ کس نتوانسته راز آنها را برملا سازد. در این شماره به سراغ کتابی رفته‌ایم که هیچ کس دقیقا نمی‌داند چه وقت و توسط چه کس و به چه زبانی و درباره چه موضوعی نوشته شده است. هر آن چه درباره این کتاب نوشته شده تنها حدس و گمان است و بس!

در طول تاریخ رمزنگاری و کشف رمز، کمتر نوشته‌ای به خلاقیت دست‌نوشته وینیچ وجود داشته است. اما آیا این دست نوشته واقعا یک نوشته رمزی است یا ترکیبی از حروف و علایم بی‌معنی؟

هم‌زمان با پیشرفت دانش رمزنگاری و نفوذناپذیر شدن رمزها در طول تاریخ، خلق روش‌های الهام‌بخشی که سرشار از تفاسیر خلاقانه باشد، کمتر و کمتر شده است. یکی از این رمزهای خلاقانه دست‌نوشته وینیچ است، کتابی قطور متعلق به قرون وسطی که سرشار از شکل‌ها و طرح‌های گیاهان شفابخش، نمودارهای ستاره‌شناسی، نقاشی‌های زیبا و البته نوشته‌های غیرقابل کشف است. علی‌رغم یک قرن تلاش از سوی برخی از بزرگ‌ترین رمزشناسان تاریخ، حتی یک کلمه از نوشته‌های مرموز این کتاب رمزگشایی نشده است.

تا سال 1912 میلادی اطلاعات اندکی درباره این کتاب وجود داشت، زمانی که یک دلال کتاب به نام «ویلفرد وینیچ» آن را در صومعه‌ای در ایتالیا پیدا کرد تصور می‌شد متعلق به امپراطور مقدس روم به نام رودولف دوم می‌‌باشد.

در سال 2004 میلادی، گوردون راگ، زبان‌شناس و متخصص رایانه از دانشگاه کیل انگلیس، استدلال متقاعدکننده‌ای را منتشر ساخت که ادعا می‌کرد این دست‌نوشته در حقیقت بی‌معنی است. این گفته وی در تضاد با گفته محققان قبلی قرار داشت. محققان قبلی اعتقاد داشتند الگوی طول لغات و ترکیب نمادهای این نوشته، مشابه ساختارهای کشف شده در زبان‌های واقعی است؛ تطابقی که تکرار آن برای یک جاعل بسیار دشوار است. اما راگ نشان داد که با استفاده از روش‌هایی که برای رمزنگاران قرن شانزدهم شناخته شده بود، ساختن یک نوشته بی‌معنی مشابه چیزی که در این دست‌نوشته پیدا شده امکان‌پذیر است.

در سال 2007، «آندرس شاینر» از دانشگاه یوهانسن کپلر اتریش نتایج مطالعه خود را در این خصوص منتشر کرد که تفسیر راگ را تایید می‌کرد. وی کشف کرد که مشخصات آماری این دست‌نوشته با سخنان نامفهوم و بی‌معنی همخوانی دارد.

با این حال، در قدیمی بودن این دست‌نوشته، کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد. در سال 2009 میلادی  آزمایش‌های رادیواکتیو، سن این کتاب را مربوط به میانه‌های قرن پانزدهم تعیین کرد. اگر این کتاب اندکی جدیدتر بود، در جعلی بودن آن هیچ شکی وجود نداشت. شاینر می‌گوید: «این موضوع، جعلی بودن کتاب را رد نمی‌کند، اما باعث می‌شود که اثبات این مطلب که این نوشته معنایی دارد یا خیر، از نظر ریاضی غیرممکن باشد.» در هر صورت کتاب وینیچ کتابی دست‌نویس متعلق به قرون وسطی است که مشخص نیست با چه خط و زبانی نوشته شده است. بیش از صد سال است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا برای شکستن کد این دست‌نوشته تلاش کرده‌اند ولی هیچ کدام موفق به فهمیدن آن نشدند! تصاویری که در ورق‌های باقیمانده از این کتاب دیده می‌شود نشان می‌دهد که کتاب در زمینه داروسازی و درمان بیماری‌ها، ستاره‌شناسی و علوم رمزآمیز و پنهانی می‌باشد.

  • Richie

    Richie

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۰:۵۳:۲۵

    If some one needs expert view on the topic of blogging and site-building after that
    i propose him/her to pay a visit this website, Keep up the
    good job.