تصویر پدیده‌ای نادر / درخشش نور سبز بر فراز کره ماه

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

عکاسی از رصدخانه جنوبی اروپا موفق شده یکی از بهترین سری تصاویر موجود از پرتو کمیاب سبز رنگی که بر بالاترین نقطه ماه دیده می شود را به ثبت برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بسیاری از علاقمندان به رویدادهای آسمانی تلاش می کنند در زمان غروب خورشید، نور سبزرنگی را که درست در آخرین لحظه های ناپدید شدن خورشید در پشت خط افق می درخشد را مشاهده کنند.

حال عکاسی در رصدخانه جنوبی اروپا این نور سبز رنگ را از سطح ماه به ثبت رسانده است. این سری از تصاویر توسط "گرهارد هودپل" مامور عکاسی در رصد خانه شیلی در صحرای آتاکاما به ثبت رسیده اند.

به گفته برخی از اخترشناسان این تصاویر یکی از بهترین نمونه هایی است که تا کنون از پرتو سبزرنگ ماه به ثبت رسیده است. این پرتو کوتاه سبزرنگ به واسطه تاثیر انحنای اتمسفر زمین و شکست نور به وجود می آید، تاثیری که در لایه های پایین تر و فشرده تر اتمسفر شدت بیشتری دارد.

طول موج های کوتاهتر نسبت به طول موجهای بلندتر بیشتر دچار شکست می شوند و از این رو نور سبز رنگ ساطع شده از خورشید یا ماه از زاویه دید یک بیننده از نقطه ای بالاتر از نقطه تابش نورهای زرد و نارنجی دیده می شود.

بر اساس گزارش ان بی سی، زمانی که بیننده در موقعیتی کاملا مناسب قرار گرفته باشد، با کمک گرفتن از تاثیر سراب مانندی که به واسطه تغییر حرارت در اتمسفر به وجود می آید، می تواند پرتو سبزرنگ را در بالاترین لبه صفحه خورشیدی یا ماه در نزدیکی افق مشاهده کند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...