کشف 53 مومیایی از نکروپلیس در جنوب قاهره

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

در روز  26 ماه آوریل، یک کارگر مصری گرد و غبار را از روی تابوت چوبی یک مومیایی نوار پیچ شده که در نکروپلیس، واقع در جنوب باختری قاهره، پیدا شده است، پاک می کند. (عکس از خالد دسوقی/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایماژ)

 

قاهره- ماه آوریل ماه پُرکاری برای باستان شناسان مصر بود، به طوری که باستان شناسان مصری که در ساحل شمالی این کشور مشغول کاوش هستند، نیمۀ این ماه از احتمال نزدیک شدن به کشف مقبرۀ آنتونیو و کلوپاترا خبر دادند. تنها چند روز پس از این موضوع، باستان شناسان حاضر در شبه جزیرۀ سینا نیز از کشف چهار معبد باستانی که گمان می رود بخشی از یک پایگاه نظامی 3,000 ساله باشد، خبر دادند.

این باستان شناسان به این حد اکتفا نکرده؛ بلکه به تازگی 53 مومیایی را کشف نمودند. برخی از این مومیایی ها درون تابوت های سنگی رنگارنگ و یا مقبره هایی که در میان تودۀ صخره ای، در دشتی بیابانی در جنوب قاهره، پایتخت، حفر شده است، قرار دارند.

این مقبره ها، که قدمت برخی از آنها به بیش از 4,000 سال پیش باز می گردد، در روستای کاهون دشت فیوم کشف شده اند. این منطقه یکی از اماکن گردشگری مصر است که در 80 کیلومتری جنوب باختری قاهره قرار دارد.

با وجود این که این مکان از بیش از یک قرن پیش کشف شده است، اما برخی از باستان شناسان بر این باور هستند که همچنان اشیای زیادی در زیر خاک های این منطقه مدفون می باشد. این 53 مومیایی در حفره ای نزدیک هرم کاهون، که بیش از 4,000 سال پیش از این در دوران سلسسلۀ دوازدهم بنا گردیده است، کشف شده اند.

عبدالرحمن العایدی، رئیس دایره مرکزی مصر وسطی در شورای عالی آثار باستانی این کشور و رئیس هیأت فعال در فیوم، گفت: «در هنگام آغاز عملیات کاوش در این منطقه من اظهار داشتم که ما به بازنویسی تاریخ نیاز داریم و در این مورد حق داشتم.»

در همین راستا، در روز 26 آوریل به خبرنگاران مجوز داده شد تا به محل این کاوش ها وارد شوند تا به این ترتیب سه تابوت سنگی باریکی که گمان می رود حاوی مومیایی دختران جوان باشد به آنان نشان داده شود. این تابوت ها با دو رنگ آبی و زرد رنگ آمیزی شده است. العایدی همچنین گفت: «این مقبره ها در همان صخره حفر شده اند و از طراحی معماری گوناگونی برخوردار می باشند. بیشتر مومیایی های کشف شده، در دورن این تابوت های رنگارنگ زیبا قرار دارند.»

در همین حال، این که چه کسانی از این مقبره باستانی استفاده می کرده اند، همچنان نامعلوم است. اما العایدی اظهار داشت که ادامۀ کاوش در این مکان اطلاعات مفیدی را در مورد معماری مقبره های مصری و آیین دفن مردگان از زمان حکومت میانی فراعنه تا دوران رومیان ارائه خواهد نمود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...