لویاتان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لِوی‌یاتان (به انگلیسی:Leviathan به عبری: לִוְיָתָן) اشاره به یک هیولا و غول عظیم الجثه ای است که از دریا سَرک می‌کِشد و مثل و مانند ندارد. این نام از باب چهل و یکم ایوّب، در تورات گرفته شده‌است. [۱]

 

به گفته کتاب مقدّس:

در آن روز خداوند با شمشیری بزرگ و قوی لویاتان، این اژدها را در دریا خواهد کشت.

جدا از لویاتان ملویلی که گونه ای نهنگ منقرض شده است، کتاب انجیل شیطانی [۲] نوشته آنتوان لاوی هم لو‌یاتان هم نام دارد. پل استر نیز رمانی دارد با نام لویاتان، که خجسته کیهان، به فارسی ترجمه کرده است.

نام کتاب مشهور توماس هابز [۳] فیلسوف انگلیسی و پایه‌گذار نظریه‌ی دولت مدرن، هم « لِوی‌یاتان » [۴] است.

لویاتان ۶ مرتبه ( لویاتان در کتاب مقدس: Job 3:8 ، Job 41:1 ، Psalm 74:14 ، Isaiah 27:1 و...) در تورات ذکر شده‌است. در اسطوره شناسی از لویاتان به عنوان یکی از هفت فرشته نگهبان جهنم یاد شده است. کتاب «انجیل شیطانی» [۵] نوشته «آنتوان لاوی» هم لو‌یاتان هم نام دارد. در فرقه شیطان گرایی، لویاتان در کنار سه شیطان دیگر به نام های شیطان، لوسیفر و بلیال به عنوان ۴ نگهبان جهنم است.

 

پانویس

↑ "در کتاب مقدس می خوانیم که "ای پروردگار مخلوقات تو چه متعددند ! و تو با چه حکمتی آنها را خلق کردی ... این است دریاهای عظیم که کشتیها در آن راهی می شوند ... و لویاتان که با آنها تفریح می کند..." ..."و آیا تو می توانی لویاتان را به دام اندازی ؟ ... دستهای خود را به سوی آن ببرید تا مبارزه را برای همیشه فراموش کنید. شما باید بندگان آن باشید..."

↑The Satanic Bible

↑Thomas Hobbes

↑Leviathan

↑The Satanic Bible

 

منابع

جواد طباطبایی در دانشنامهٔ آثار: لویاتان

دایرةالمعارف مصاحب

لویاتان چیست؟

 

جستارهای وابسته

لویاتان (کتاب)

بللوُم اُمنیوم کُنترا اُمنِس

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...