مرگ نیمی از جمعیت جهان تا پایان قرن

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

جامعه، جهان، دولت‌ها و مردمان کشورها باید برای جلوگیری از گرمایش زمین و وقوع خشکسالی چاره‌ای بیندیشند. تحقیقات اخیر محققان امریکایی می‌گوید جهان تا اواخر قرن بیست و یکم، نیمی از جمعیت خود را به علت خشکسالی، بروز تغییرات جوی و بحران غذا از دست می‌دهد.

یکی از محققان و پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در امریکا می‌گوید: بروز مسائل پیچیده‌ای مانند وقوع تغییرات جوی ناخوشایند، افزایش گرمای کره زمین، خشکسالی و قحطی که سبب بروز بحران غذایی در اکثر نواحی و مناطق کره زمین خواهد شد، سبب می‌شود در اواخر این قرن جهان شاهد مرگ و میر نیمی از جمعیت کره زمین باشد.

او در ادامه گفت: تحقیقات پژوهشگران جو شناس در دانشکده علوم جوی و هواشناسی دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد این تغییرات اکثراً در محدوده جغرافیایی 35 درجه شمالی تا 35 درجه جنوبی- مناطق فقیر در کره خاکی- بروز خواهد داد.

باتیستی می‌گوید: اضطراب و استرس ناشی از بحران جهانی غذا که از گرمای کره زمین ناشی می‌شود، یکی از عوامل مرگ و میر ساکنان نقاط مختلف جهان خواهد بود. از طرفی دهه‌های زیادی طول می‌کشد تا ساکنان زمین بتوانند مکان مناسبی برای کشت و کار بیابند و در این مدت که طولانی نیز خواهد بود، بسیاری جان خود را از بی‌آبی و بی‌غذایی از دست می‌دهند.

در این میان محققان جو شناس با کنار هم قرار دادن 23 مدل و نمودار مربوط به تغییرات جوی و آب و هوایی به این نتیجه رسیده‌اند که 90 درصد منابع زیستی جهان تا سال 2100 میلادی به طور کامل و بر اثر افزایش روزافزون دمای هوا و بروز تغییرات جوی نامتعادل از میان خواهد رفت.

روز نابهنجاری‌های محیطی و بحران مواد غذایی ناشی از تغییرات جوی از سال‌های 1972 میلادی و 2003 میلادی به ترتیب در اوکراین و فرانسه روی داد که به تبع آن هر دو کشور با کاهش کاشت محصولات کشاورزی به ویژه غلات روبه رو شدند.

پروفسور باتیستی توضیح می‌دهد: مساله‌ای که مرا و دیگر همکاران جوشناسم را به خود مشغول داشته، این است که براساس داده‌های تاریخی و مستندات موجود، احتمال به‌وقوع‌پیوستن یک فاجعه زیست محیطی در تمام جهان به عللی نظیر افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، گرمای شدید هوا در مناطقی که قابلیت کشاورزی در آنها وجود دارد، و از بین رفتن زمین‌های زراعی به علت خشکسالی یا زیر آب رفتن بسیار زیاد است.

همچنین براساس نظر کارشناسان و محققان علوم زیستی، این تغییرات تنها به مناطق استوایی محدود نمی شود؛ بلکه احتمال وقوع آنها در مناطق غیرقابل زندگی نیز وجود دارد.

مثلا علت افت شدید دمای هوا در مناطقی از غرب اروپا در سال 2003 میلادی در ماه های ژوئن، جولای و آگوست دست کم 52 هزار نفر جان خود را از دست داده و در فرانسه و ایتالیا به علت گرمای شدید هوا در همین ماه‌ها، یک سوم محصولات زراعی مزارع از شدت تابش نور خورشید زغال شد.

رزاموند نیلر، مدیر اجرایی برنامه امنیت غذایی و حفاظت از محیط زیست دانشگاه استنفورد، در این باره می‌گوید: باید به این نکته نیز اشاره کرد که مناطق استوایی اگرچه از لحاظ منابع آبی و خاکی در رده نخست در جهان قرار دارند، اما اگر این مناطق ایده آل نیز گریبانگیر تغییرات زیست محیطی و آب و هوایی شوند، زندگی سه میلیارد انسانی که در این محدوده که از جنوب ایالات متحده امریکا تا شمال آرژانتین و جنوب برزیل، شمال هند تا جنوب چین و جنوب استرالیا آغاز شده و تمامی قاره آفریقا را نیز دربرمی گیرد، زندگی می کنند، به خطر خواهد افتاد.

نیلر یادآوری می‌کند: محققان جو شناس تنها می‌توانند بروز پدیده گرم‌تر شدن کره زمین و وقوع ناخوشایند خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها و توفان‌ها را پیش‌بینی کرده و بازگو کنند. اما این دولت‌ها و مردمان کشورها هستند که باید برای جلوگیری از وقوع این پدیده‌های جوی نامطلوب، چاره‌ای بیندیشند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...