فقر، مهم‏ترین تهدید علیه سلامتی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

در گزارش جدیدی که اخیراً از سوی پزشکان در کالجی در لندن منتشر شده، از تغییرات آب و هوایی به عنوان بزرگترین تهدید علیه سلامت انسان در قرن بیست و یکم نام برده‌ است. به بیان دیگر، این تهدید از هر گونه بحران دائمی، قحطی و شیوع بیماری فراتر است.

در یکصد سال آینده که روند گرم شدن زمین سرعت بیشتری پیدا می‏کند، امواج هوای گرم، بیماری‏های گرمسیری ناشی از حشرات، سیل و طوفان‏های دریایی، میلیاردها نفر از ساکنین کره خاکی را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

پزشکان با ارائه این گزارش به طور اکید خواستار کاهش انتشار کربن و کمک به ثابت نگه‏داشتن دمای زمین شده‌اند. اما اگر اهداف این کارشناسان واقعاً کمک به بهبود بهداشت و سلامت افراد، به خصوص در کشورهای فقیر باشد، شاید دچار اشتباه فاحشی شده باشند.

در آغاز بد نیست بدانیم رابطه بین آب و هوا با بیماری‏ها تا این حد هم زیاد نیست.

در گزارش منتشره به تفصیل گفته شده است گرم شدن زمین چطور می‏تواند باعث بیماری‏های گرمسیری خطرناکی نظیر مالاریا و گسترش آن به مناطق شمالی و مرتفع‏تر بشود، اما ظاهراً در این مورد به گستردگی عوامل انسانی و اکولوژیکی که این بیماری را مهار می‌کنند توجه چندانی نشده است.

به گفته پروفسور پاول ریتر، کارشناس بیماری‏های ناشی از حشرات و یکی از اعضای کمیته تغییر آب و هوایی سازمان ملل (IPCC)، هنوز دلیل و مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد آب و هوا نقشی در گسترش مالاریا داشته باشد.

وی معتقد است که مالاریا تا نیمه دوم قرن نوزدهم در انگلیس یک بیماری بومی محسوب می‏شد، اما از آن زمان به بعد استفاده از روش‏های پیشرفته در کشاورزی، آبیاری و مسکن، خود به خود، باعث کاهش شیوع این بیماری شد و علت این بود که پشه‏های ناقل این بیماری دیگر فرصتی برای نیش زدن افراد نداشتند.

سوابق نشان می‏دهد که در همان زمان درجه حرارت همچنان در حال افزایش بوده است.

در گزارش فوق همچنین اشاره شده که گرم شدن زمین ممکن است با امواج هوای گرم باعث مرگ افراد و خصوصا بیماران و سالخوردگانی بشود که یارای مقاومت در برابر هوای گرم را ندارند.

پروفسور بیل کیتینگ از دانشگاه لندن که کارشناس روانشناسی نیز هست، اعتقاد دارد افزایش شمار تلفات ناشی از امواج هوای گرم در چند روز اول بروز این جریانات آب و هوایی اتفاق می‏افتد و اغلب قربانیان این پدیده در همان فواصل زمانی اولیه به کام مرگ فرو می‏روند.

با این حال، آمار و شواهد موجود حاکی است در امواج و جریانات گرم آب و هوایی سال‏های اخیر، روند تلفات و مرگ و میر ناشی از این پدیده کاهش یافته است.

علاوه بر این، امروزه بشر روش‏های مختلفی را برای مقابله با هوای گرم پیدا کرده است که سازگاری محیطی و استفاده از سیستم‏های نوین سرمایشی از آن جمله‏اند. شاید بتوان گفت شرایط آب و هوایی سرد به دلیل احتمال افزایش عفونت‏های تنفسی، حملات قلبی و سکته‏های مشابه به مراتب زیان بارتر از گرما است. به عنوان مثال، در انگلیس که دارای آب و هوای معتدلی است، سالانه یک هزار نفر در اثر عوامل مربوط به گرما جان می‏بازند، در حالی که آمار تلفات ناشی از عوامل مربوط به هوای سرد در این کشور سالانه 20 هزار نفر است.

در این گزارش همچنین به احتمال کشته شدن میلیون‏ها انسان در اثر وقوع طوفان‏های سهمگین اشاره شده، اما سوابق و آمار موجود حاکی از آن است که نرخ تلفات در اثر رخدادهای شدید آب و هوایی از دهه 1920 به بعد، حدود 95 درصد کاهش یافته است. استفاده از دستگاه‏های پیشرفته هشدار اولیه، ساخت ساختمان‏های استاندارد و پیش بینی‌های دقیق شرایط آب و هوایی در این خصوص بسیار موثر بوده است.

این که چرا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است حتی برای سلامت انسان مضر باشد، نکته‌ای است که در گزارش مذکور چنین توجیه شده است: حفظ درجه حرارت زمین در حدّی که امروزه شاهد آن هستیم، نیازمند یک پیمان جهانی است که حداقل 8 تریلیون پوند هزینه در بر دارد. این رقم در واقع 45 درصد از تولید اقتصادی سالانه جهان در حال حاضر است و می‌تواند باعث بروز یک بحران اقتصادی دائمی بشود که بسیار مخاطره آمیز خواهد بود. شکی نیست که رشد اقتصادی، پیش نیاز اصلی بهبود سلامت انسان است. مطالعه‌ای که در این خصوص انجام شده، نشان می‏دهد اگر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه در دهه 1980 فقط 5/1 درصد بیشتر بود، از مرگ حداقل 500 هزار کودک جلوگیری می‏شد.

دلیل این امر آن است که اغلب بیماری‏های موجود در کشورهای در حال توسعه به طور مستقیم حاصل فقر هستند. اسهال، عفونت‏های سینه ناشی از سوزاندن چوب و مدفوع حیوانات، عفونت‏های ناشی از مصرف آب و سوء تغذیه از بزرگترین عوامل مرگ کودکان هستند که بدون توجه به شرایط آب و هوایی، میلیون‏ها انسان را به کام مرگ فرو می‏برند.

آنها که خواستار کاهش انتشار کربن در هوا هستند، در واقع به فکر اقشار ضعیف مناطق فقیر جهان نیستند. این کار به روش عملی و پیشنهادی آنها، مکانیسم اصلی یعنی رشد اقتصادی را تضعیف می‏کند، در حالی که این مکانیسم به انسان امکان می‏دهد تا شرایط زیستی خود را به بهترین شکل ممکن تغییر داده و بیماری‏ها را مهار نماید.

  • AMIR

    AMIR

    • ۱۳۹۳/۱۲/۲۷ - ۲۰:۵۳:۳۵

    slm mitoni ba gharar dadan matalebe man az tarighe http://filesell.ir/loginform.php?rid=9803&pps=9803
    az gheymat kol mahsol sod bebari 30%

    پاسخ مدیر (mojarradat ):   بزارگواری بفرمائین متنشو برام ایمیل کنین - به همراه عکسها اگر عکسی داره [email protected] حتما استفاده میکنم