مرگ و میر اختلافی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ساختار سنی و جنسی،کلید عوامل مرگ و میر می باشد و به جز در معدودی کشورهای توسعه نیافته،معمولاً در همه سنین مرگ و میر مردان بیشتر از زنان است،بعلاوه این فاصله در حال گسترش می باشد و به نظر می رسد که علل زیستی در این امر دخالت دارند همچنین مرگ ومیر متاهلین غالباً کمتر از مجردها ست. از سوی دیگر،سطح مرگ و میر سیاه پوستان در ایالات متحده و مائوریها و اروپائیان و زلاندنو تا حدودی نشان می دهد که اختلافات زیستی علت عمده تفاوت مرگ و میر بین گروهای نژادی نیست ، بلکه شرایط اجتماعی،اقتصادی و محیطی نقش بیشتری داشته اند. کاهش تودهای مرگ و میر در ژاپن در سطح قابل مقایسه ای با اروپای غربی و آمریکای شمالی نیز مرهون همین امر است به ویژه اینکه امروزه نرخ مرگ و میر ژاپن بسیار کمتر از کشورهای مذکور می باشد. اگر چه در جنوب و شرق افریقا، تفاوتهای نژادی در مرگ ومیر هنوز هم قابل توجه هستند و اجتماعات اروپایی و هندی نرخ مرگ و میر بسیار کمتری از افریقایها دارند ولی این تا اندازه ای نتیجه توزیع جغرافیایی جمعیتهای غیر افریقایی است که بیشتر در شهر ها ساکن شده اند،جایی که امکانات درمانی در دسترس می باشد.

عوامل بد اقتصادی یکی از عوامل مرگ ومیر می باشد

تفاوتهای مرگ و میر شهری و روستایی مدتهای زیادی است که مشهود گشته است . تفاوتهای ناحیه ای در نرخهای روستایی نیز آشکار است، به طوری که در ایران و بسیاری ممالک جهان ،روستاهای مناطق کوهستانی اغلب مرگ و میر بالاتری از روستاهای مستعد کشاورزی نواحی پست تر را دارا می باشند. در ممالک پیشرفته روابط ساده ای در الگوی مرگ و میر ناحیه ای آنچنانکه در کشورهای توسعه نیافته مشاهده می شود وجود ندارد. مثلاً در افریقای شرقی کمترین نرخ مرگ ومیر در میان پیشرفته ترین قبایل مانند بوگاندا و واچاگا به چشم می خورد. گروههای اقتصادی و اجتماعی نیز تفاوتهای آشکاری دارند به طور کلی بیشترین مرگ و میر در میان فقیر ترین طبقات و کمترین نرخ مرگ و میر در میان طبقات غنی مشهود است که این موضوع مخصوصاً برای مرگ و میر کودکان مصداق بیشتری پیدا می کند. اگر چه امروزه دیگر ارتباط معکوسی بین طبقه اجتماعی ، شغلی و مرگ و میر وجود ندارد ولی هنوز غالباً خانواده های کارگران ساده و کشاورزان محروم بیشترین متوفیات را به خود اختصاص می دهند.برخی مشاغل نیز که با خطرات حتمی مواجه هستند،مانند استخراج معدن ،ماهیگیری،کارهای ساختمانی و امور امنیتی، مرگ و میر بالایی را در بر می گیرند با این حال نباید معتقد به وجود یک قاعده کلی و منظم در مورد ارتباط شغل و مو قعیت اجتماعی با مرگ و میر بود.

   شرایط زندگی مسلماً با حد زیادی در میزان متوفیات و حتی علل آن تاثیر دارد عوامل محیطی مصیبت بار مانند سیل، زمین لرزه و آتشفشان تلفات جانی ناگهانی را باعث می گردد. اما مهمتز اط همه آی و هوا و رابطه پیچیده اش با بیماریها می باشد. مطالعه آمارهای ثبت مرگ ومیر ایران در سالهای گذشته نشان می دهدکه میزان مرگ و میر در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول و در تابستان بالاتر از بهار بوده است، زیرا بیماریهای خاص ناشی از گرما سرمای زیاد و شرایط محیطی خاص این فصول، مانند آنفولانزا در زمستان، عاملی مهم در افزایش مرگ و میر به شمار می رود . عواملی مانند تغییرات اقلیمی،تابش آفتاب، آلودگی جوی تهویه مطبوع و حرارت مناسب همگی به طور وسیعی در سلامتی و میزان مرگ و میر تاثیر می گذارند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...