مرگ و میر جنین در بارداریهای بعدی کاهش می یابد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دکتر یونس مدبری، مدیر مرکز فوق تخصصی درمانی ناباروری و سقط مکرر ابن سینا ، ضمن اشاره به اینکه این مرکز ‌بررسی علت مرگ جنین را برای نخستین بارداری در کشور انجام می دهد، اظهار داشت :

با شنیدن خبر تولد ، همه بدون استثنا خوشحال می شوند در این میان والدین مشتاق ترند ، به ویژه مادر که می تواند پس از گذراندن 9 ماه حاصل بارداری خود را نظاره کند و با شنیدن صدای گریه نوزاد لبخند به لبانش نقش  بندد و سختی های دوران حمل را از یاد ببرد . مرگ جنین پس از گذراندن این دورة همراه با امید وسختی ، والدین را با مشکلات روحی و جسمی عدیده ای مواجه می نماید . با مرگ جنین یا نوزاد ، افکار و نگرانی های مختلف به ذهن مادر می تازد که یکی از این نگرانی ها ترس از بارداری مجدد است و اینکه آیا این اتفاق برای بار دیگر تکرار می شود یا خیر ؟

وی در ادامه افزود : بررسی بدن جنین پس از مرگ (اتوپسی) که در کلینیک پره ناتولوژی مرکز فوق تخصص درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا و توسط پاتولوژیست مجرب و متخصصین ژنتیک و عفونی صورت می پذیرد ، به عنوان یک شیوه تشخیص و درمانی می تواند کمک شایانی به والدین جهت کاهش مرگ و میر جنین در بارداریهای بعدی کند و‌ همچنین از فشار روانی آنان نیز بکاهد .

مدیر مرکز فوق تخصصی ابن سینا گفت : در اتوپسی جنین و بررسی آسیب شناسی و ژنتیکی ، تکنیک آزمایشگاهی است که برای یافتن علت مرگ جنین یا نوزاد به کار می رود و نتایج آن در مشاوره‌ها درمانی برای بارداری های بعدی و درمان های حین بارداری بسیار مؤثر و کمک کننده می باشد.

در ادامه ، دکتر هاله سلطان قرایی ، پاتولوژیست و عضو هیئت علمی پژوهشکده ابن‌سینا درباره فواید انجام اتوپسی اذعان داشت : انجام بررسی بدن جنین پس از مرگ می تواند به والدین از علت مرگ جنین یا نوزاد خود آگاهی دهد ، به پزشک در ارتباط با بارداری بعدی کمک نموده و به تایید یا رد تشخیص های بالینی احتمالی علی الخصوص در بیماری های ارثی کمک نماید .

این پاتولوژیست در خصوص نحوه این بررسی گفت: بـرای انجام این تـست مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا می بایست جنین یا نوزاد فوت شده را در اولین فرصت و به همراه جفت در اولین فرصت، داخل پارچه ای تمیز و در پوششی غیر قابل نفوذ، در کنار یخ به آزمایشگاه پاتولوژی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا انتقال یابد، در هنگام تحویل جنین یا جفت، پدر یا مادر باید رضایت نامه ای در ارتباط با اجازه انجام کالبد شکافی با هـدف تشخیصی، امـضاء نمایند

وی افزود: از والدین سوالهایی در ارتباط با تعداد فرزندان قبلی، سابقه بارداری ها و سقط های قبلی، نحوة بارداری های قبلی، سابقة بر بیماری های ارثی و ژنتیکی و ارتباط فامیلی والدین نیز پرسیده خواهد شد.

دکتر سلطان قرایی اظهار داشت: پس از اقدامات اولیه ، متخصص پاتولوژیست در آزمایشگاه پس از بررسی ظاهری جنین تحویل شده، بـه بررسی امعا و احشاء جنین می‌پردازد و در صورت لزوم ، نمونه هایی جهت بررسی های ژنتیکی و میکروب شناسی به آزمایشگاه های مربوطه ارسال می نماید.

وی افزود : در این اقدام جفت جنین نیز بطور کامل بررسی و نمونه برداری می گردد که در بسیاری موارد می تواند در علت یابی مرگ یا مشکلات جنین کمک کننده باشد .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...