فسیل یک موجود ۱۲ میلیون ساله به نام ” هیولای دریا ” کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

کشف فسیل نهنگی که ‘هیولای دریا’ توصیف می شود

محققان بقایای فسیلی یک نهنگ کهن با دندان های عظیم و هول انگیز را کشف کرده اند. محققان در مقاله ای که در نشریه “نیچر” منتشر شده، این موجود ۱۲ میلیون ساله را “لویاتان” نام گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ،   تصور می شود که طول این موجود بیش از ۱۷ متر بوده باشد و اینکه درگیر نبردهای شدیدی با سایر موجودات دریایی شده است. “لویاتان” از نظر اندازه و ظاهرا تا حدود زیادی شبیه به یک نهنگ امروزی به نام “اسپرم” بوده است.

اما شباهت این دو همین جا پایان می یابد. درحالی که نهنگ اسپرم یک موجود نسبتا منفعل است، و در اعماق اقیانوس به شکار اسکوئید می پردازد، لویاتان یک شکارچی درنده بوده است.

دکتر کریستیان دی موزان، مدیر موزه تاریخ طبیعی در پاریس، می گوید لویاتان می توانسته آبزیان بزرگ مانند دلفین ها، و حتی سایر نهنگ ها را شکار کند.

او گفت: “این نوعی هیولای دریاها بوده است. و جالب است اشاره کنیم که در همان زمان در همان آب ها یک هیولای دیگر هم وجود داشت که کوسه ای عظیم به طول ۱۵ متر بود. ممکن است این دو به جان هم افتاده باشند.”

 

محققان گمان می کنند که لویاتان قادر به شکار موجوداتی به بلندی ۸ متر بوده است. لویاتان شکار خود را با آرواره های بزرگش می گرفته و به سرعت آن را با دندان های بزرگش تکه تکه می کرده است.

یک جمجمه فسیل شده به طول ۳ متر از این موجود توسط محققان در سال ۲۰۰۸ در جنوب پرو پیدا شد. اولیویر لمبرت دانشجوی دکتر دی موزان که جزو محققان است گفت: “آخرین روز سفر بود که یکی از همکارانمان آمد و گفت فکر می کند چیز جالبی پیدا کرده است. رفتیم و آن را به ما نشان داد.”

“فورا متوجه شدیم که یک نهنگ خیلی بزرگ بوده و وقتی از نزدیک نگاهش کردیم دیدیم که یک نهنگ اسپرم غول پیکر با دندان های عظیم است.”

دندان های این موجود دو برابر دندان های نهنگ های اسپرم امروزی بود و روی هر دو آرواره بالا و پایینی قرار داشت. نهنگ اسپرم فقط روی آرواره پایینی دندان دارد.

دکتر لمبرت و همکارانش قبلا با کشف دندان های منفرد این موجود وجود آن را حدس می زدند اما اکنون با کشف جمجمه معلوم شده است که لویاتان نه افسانه بلکه واقعیت است.

دکتر لمبرت گفت: “بالاخره پیدایش کردیم. لحظه خیلی هیجان انگیزی بود.”

محققان دلیل انقراض این موجود کهن را نمی دانند. به گمان آنها ممکن است تغییر اکولوژی و محیط این موجود را وادار به تغییر عادات تغذیه کرده باشد.

 

این ممکن است به نوبه خود باعث پیدایش نهنگ اسپرم که موجودی بسیار نرمخوتر است شده باشد، که البته بعدا با تغییر مجدد شرایط “نهنگ قاتل” جای لویاتان را گرفت.

نویسندگان این مقاله در نیچر که همگی کارشناس نهنگ هستند همچنین علاقه زیادی به رمان “موبی دیک” درباره یک نهنگ اسپرم سفید، دارند.

آنها چنان مجذوب موبی دیک هستند که تصمیم گرفتند کشف خود را به هرمان ملویل نویسنده آن قصه اهدا کنند. آنها نام علمی “لویاتان ملویلی” را بر موجود کشف شده گذاشته اند.

  • Duane

    Duane

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۳۹:۱۵

    you are actually a just right webmaster.
    The website loading pace is incredible. It seems that you are
    doing any unique trick. Moreover, The contents are masterpiece.
    you have performed a excellent task in this matter!

  • Carlton

    Carlton

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۲۹:۳۷

    Saved as a favorite, I love your web site!