دانشمندان اعلام کردند که موفق به کشف عامل ژنتیکی راه رفتن در خواب یا خوابگردی شده‌اند.

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

در پی مطالعاتی که بر روی افراد خواب‌گرد انجام گرفته است این نتیجه بدست آمده که علت آن نقص ژنتیکی موروثی است و حتی داشتن یک نمونه از این ژن معیوب هم سبب بروز خواب‌گردی می‌شود.

کارشناسان امیدوارند که بتوانند به این ترتیب راه معالجه خواب‌گردی را نیز بیابند.

10 درصد از کودکان و یک نفر از هر 50 نفر بزرگسال ممکن است به مشکل خواب‌گردی دچار شوند. برای بسیاری این یک مشکل جزئی محسوب می‌شود اما در مواردی هم، این مشکل می‌تواند زندگی را به کلی مختل کند و یا موجب تصادف و جراحات شود.

حتی در مواردی پیش آمده است که افراد مبتلا به این مشکل مرتکب قتل نیز شده‌اند.

کارشناسان ژنتیکی در یک مجله پزشکی مدعی شده‌اند که پس از مطالعه بر روی دست‌کم 4 نسل از خانواده افراد خواب‌گرد به عامل اصلی آن که نوعی نقص ژنتیکی موروثی است پی برده‌اند.

آزمایش دی ان ای ( DNA) بر روی 22 نفر از بستگان خواب‌گردان نشان داد که نقص کروموزم عامل آن به سه نسل قبل از آنها باز می‌گردد.

در این مطالعات همچنین معلوم شد که در 20 نفر از این افراد، امکان انتقال این نقص ژنتیکی و در نتیجه ابتلای نسل بعد به مشکل خواب‌گردی به میزان 50  درصد وجود دارد.

برای اطمینان از این که نتیجه به دست آمده تمام موارد خواب‌گردی را در بر می‌گیرد باید تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری انجام شود اما پژوهشگران معتقدند که فعلا می‌توان با کشف عامل ژنتیکی به آزمایش‌های بیشتری دست زد و راه معالجه خواب‌گردی را پیدا کرد.

  • Natalia

    Natalia

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۱۸:۳۰:۱۶

    bookmarked!!, I really like your site!