کشف جدید ناسا از وجود مایع در دنیای دیگری

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دانشمندان ناسا جمعه 27 آذر ماه تصویری از انعکاس نور خورشید از دریاچه ای از بزرگترین قمر زحل تیتان را منتشر کردند.

این نخستین تصویری است که شواهدی از وجود مایع درنیمکره شمالی این قمر را به دست میدهد.دانشمندان اظهاردارند که این نخستین تصویر از دنیای بیرون است که نشان از انعکاس نور از سطح مایع را میدهد.زحل از زمین میلیونها مایل فاصله دارد و انعکاس نور از سطح مایع از این فاصله شگفتی دانشمندان رابه دنبال داشته است.

دانشمندان میگویند این دریاچه باید خیلی بزرگ باشد چون اگر به تصویر نگاه کنید اتفاق خاصی را مشاهده نمینمایید ولی در عرض دو ساعت شاهد تلألو نور بیشتری ازسطح این سیاره بودیم.

شباهت قمر تیتان به زمین چندید دهه است که توجه دانشمندان رابه آن جلب نموده است.این قمر تنها قمری است در منظومه شمسی و در نزدیکی زمین که اعقاد به وجود آب در آن زیاد است.

تیتان مانند زمین دارای جو میباشد که بیشتر آن ازت(nitrogen) است.

کارشناسان معتقدند که وجود مایع در سطح یک سیاره یا آب احتمال وجود نوعی زندگیرا در سطح این سیارات تقویت میکند.

عکسهایینیز از فضاپیمای کاسینی مبنی بر انعکاس نور از سطح این سیاره در سال 2004 منتشر شده بود.

دانشمندان به همراه دانشگاه آریزونا در حال بررسی تعیین محل دقیق این دریاچه در سطح تیتان هستند.همچنین دانشمندا تخمین زده ایند که این دریاچه از دریاچه خزر که بزرگترین دریاچه کره زمین است بزگتر است و مساحتی حدود 150 هزار مایل مربع (400000 کیلومترمربع) را پوشش دهد.

یکی از این دانشمندان میگوید ما باید اطلاعات بیشتری در مورد مایع در سطح تیتان بدست بیاوریم.اینکه آیا نوعی زندگی درتیتان وجود دارد.آیا تغییر فصول وجود دارد.آیا باران میبارد و چگونه مایع متان سطح این قمر را پوشانده است.یکیدیگراز دانشمندان اظهار داشته که درجه حرارت در تیتان حدود 180 درجه منهای صفر است و این به این معناست که هوا خیلی سرد است ولی شما متوجه نمیشوید.

درسال 2008 دانشمندان توسط نور مادون قرمز توانسته بودند اثراتی از وجود دریاچه در سطح تیتان را کشف کنند و احتمال وجود مایع را در این سیاره بدهند.

اما کشف اخیر این احتمال را به واقعیت تبدیل کرده و حتی گمان میرود که محدوده بیشتری را پوشش داده باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...