کشف جدید دانشمندان آمریکایی درباره شواهد وجود «ذرات الهی»

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۳ دیدگاه

فیزیکدانان آزمایشگاهی در ایالت ایلینوی آمریکا می گویند به مرحله اثبات وجود ذرات کوچکتر از اتم یا «هیگز بوسون» نزدیک شده اند. این ذرات کوچک به خاطر نقش مهمی که در شکل دادن به اجسام و جهان هستی دارند اصطلاحا «ذرات خالق» یا «ذرات الهی» نامیده می شوند.

اما آزمایش های ده سال گذشته در این آزمایشگاه که از طریق ایجاد تصادم بین امواج پروتون و آنتی پروتون انجام شده است هنوز به نتایجی نرسیده است که از نظر علمی بتواند وجود این ذرات را ثابت کند. غبار یا ذرات کوچکی که بر اثر این تصادم خلق شده اند ممکن است محصول و نشانه ای از وجود ذرات دیگری باشد که آنها هم از اتم کوچکترند.

دانشمندان آزمایشگاه اروپایی فیزیک «سرن» در حومه شهر ژنو نیز قرار است روز چهارشنبه آخرین دستاوردهای خود در جستجو برای «هیگز بوسون» را اعلام کنند. آزمایشگاه فیزیک ذره ای «سرن» بزرگترین و مجهز ترین مرکز علمی جهان در این رشته مشخص است.

یکی از فیزیکدانان ارشد آزمایشگاه «فرمیلب» در ایالت ایلینوی گفت که نتیجه تحقیقات این گروه کامل ترین پاسخ هایی است که تاکنون در این زمینه به دست آمده و اطلاعات به شکل نسبتا قانع کننده ای وجود این ذرات را تایید می کند.

گروه دیگری از فیزیکدانان نیز که از اعضای این گروه تحقیقاتی نیستند در مورد دستاوردهای این تحقیقات جدید به شکل احتیاط آمیزی اظهار امیدواری کرده اند.

«دان تاوی» پروفسور رشته فیزیک در دانشگاه «شفیلد» در انگلستان می گوید که نتایج تحقیقات آزمایشگاه «فرمیلب» تا حدود زیادی نتایج آزمایش های مرکز اروپایی فیزیک «سرن» را که در ماه دسامبر سال گذشته منتشر شد، تایید می کند.

وی یادآوری می کند که به خاطر در پیش گرفتن روش دیگری برای انجام این آزمایش ها می توان گفت که دستاوردهای آن بسیار مهم و در حقیقت مکمل تحقیقات قبلی در مورد «ذرات هیگز» است.

پروفسور «دان تاوی» تاکید می کند که برای سنجش میزان دقت و یا پیشرفت هر یک از این آزمایش ها باید تا روز چهارشنبه و انتشار نتایج تحقیقات مرکز اروپایی آزمایش های فیزیک منتظر ماند.

سخنگوی مرکز اروپایی آزمایش های فیزیک «سرن» نیز نتایج تحقیقات در آزمایشگاه «فرمیلب» در ایالت ایلینوی آمریکا را جالب توجه توصیف کرده است ولی یادآوری می کند که برای قضاوت بهتر باید تا روز چهارشنبه منتظر ماند.

به گفته وی طبیعت قاضی نهایی و اصلی است و برای اعلام نظر در مورد کشف «ذرات خالق» باید کمی بیشتر صبر کرد.

یکی دیگر از دانشمندان مرکز آزمایش های فیزیک اروپایی «سرن» می گوید اطمینان دارد که نتایج آزمایش های این مرکز موفقیت آمیز خواهند بود و در سال جاری میلادی وجود و یا عدم وجود «ذرات هیگز» اثبات خواهد شد.

بسیاری از دانشمندان رشته فیزیک انتشار نتایج این تحقیقات را تحولی بسیار مهم در علم فیزیک توصیف کرده و به گفته یکی از آنها روزهای جاری شاید مهیج ترین هفته برای رشته فیزیک در طول تاریخ باشد.

  • Lovie

    Lovie

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۳:۵۷:۰۳

    Hi there this is kinda of off topic but I
    was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to
    get guidance from someone with experience. Any help would
    be greatly appreciated!

  • Marla

    Marla

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۱۴:۲۴

    Have you ever thought about adding a little bit
    more than just your articles? I mean, what you say is important and all.
    However just imagine if you added some great visuals or videos to give your posts more, "pop"!
    Your content is excellent but with pics and video clips, this website
    could undeniably be one of the most beneficial in its niche.
    Very good blog!

  • Tasha

    Tasha

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۲۱:۳۶:۰۷

    It's really a nice and helpful piece of information. I am glad that you just shared this
    helpful information with us. Please stay us informed like this.
    Thank you for sharing.