کشف آثار باستانی دوره اشکانی در کجور نوشهر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 
ایسنا - یک دیوار سنگ‌چین متعلق به دورهٔ اشکانی، یک سکه و یک شیء مسی متعلق به اواسط دورهٔ اسلامی در نخستین فصل کاوش در محوطهٔ باستانی «آفله» در شهرستان نوشهر کشف شدند.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد قمری فتیده، سرپرست گروه کاوش در محوطهٔ باستانی آفله در روستای خاچک منطقهٔ کجور شهرستان نوشهر، در این‌باره اظهار کرد: گمانه‌زنی این محوطه به‌منظور تعیین عرصه و حریم با ایجاد ۱۴ گمانه در اطراف تپه در اضلاع جنوبی، غربی و شمالی که منتهی به دشت هستند، انجام شد.
او ادامه داد: براساس یافته‌های حاصل از گمانه‌زنی، وسعت تقریبی محوطه حدود پنج هکتار است.
این باستان‌شناس بیان کرد: شواهد سطحی حاکی از این است که این محوطه، کارگاهی برای ذوب فلز بوده، فراوانی سرباره‌های ذوب فلز روی محوطه، بخصوص در ضلع جنوبی محوطه به‌قدری زیاد است که گمان می‌رود روی کوهی از سرباره قدم گذاشته‌ایم.
قنبری گفت: سفال‌ها و شواهد سطحی، تک‌دوره‌ای بودن محوطه را اثبات می‌کنند و فرم عمومی سفال‌ها کاملا منطبق با فرم‌های دورهٔ اشکانی است.
وی با اشاره به این‌که جادهٔ آسفالت روستای خاچک دقیقا از حاشیهٔ غربی تپه می‌گذرد و جاده‌ای خاکی نیز دقیقا از روی تپه گذرانده شده که در جوانب شمالی، غربی و جنوبی تپه برشی عظیم ایجاد کرده‌است، افزود: از جمله آثار شاخصی که بر اثر احداث این جاده نمایان و تخریب شده، دیوارهای سنگ‌چین است.
سرپرست گروه کاوش در محوطهٔ باستانی آفله تجمع اصلی بقایای حرارتی و سازه‌های کارگاهی را در رأس و حاشیهٔ غربی و جنوبی تپه دانست.
او دربارهٔ یافته‌های این کاوش نیز گفت: یک دیوار سنگ‌چین که احتمالا به دورهٔ اشکانی متعلق است، یک سکه و یک شیء مسی ضرب‌شده که آن‌ها نیز احتمالا مربوط به اواسط دورهٔ اسلامی‌اند، از عمده یافته‌های این فعالیت بوده‌است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...