قطعات یک بودای جدید در بامیان کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

مقام های محلی در ولایت باستانی بامیان در مرکز کشور می گویند که گروهی از باستان شناسان پس از کاوش هایی در مناطق باستانی این ولایت، پارچه هایی از یک بودایی را یافته اند که پیش از این ناشناخته بود.
عبدالرحمان احمدی سخنگوی والی بامیان می گوید این گروه که شامل باستان شناسان داخلی و خارجی اند، ده سال است که در فصل تابستان با سفر به این ولایت به کارهای کاوشگری و کندنکاری در مناطق باستانی و تاریخی می پردازند.
 
به گفته آقای احمدی در تازه ترین فعالیت های کاوشگری این گروه پارچه های مربوط به بودای "سدوا" را به تازگی کشف کرده است.
پروفسیو «زمریالی طرزی» باستانشناس افغان که این گروه را سرپرستی می کند گفته است: " پارچه های تازه کشف شده از «بودای سدوا» نشان دهنده مرحله پیش از رسیدن بودا، به کشف معنوی است."
به گفته آقای طرزی پارچه هایی که آنان کشف کرده اند بخشی از زینت های مورد استفاده در تاج سدوا است.
گفته می شود که این کشف که پیش از این سابقه نداشته،‌ از نگاه باستان شناسی و هنری به بامیان اهمیت خاصی می دهد.
آقای طرزی گفته است پارچه ها در اندازه مختلف و نقش های آن شبیه گل های نیلوفر و لوتوس است که دستکم یکی از نقش ها سالم به نظر می رسد و احتمال دارد در پیشانی بودا نصب شده باشد.
محلی که پارچه های جدید در اثر کاوشگری تازه کشف شده، معبد بزرگ بودا معروف به معبد شاهی است که در فاصله بین تندیس های بزرگ بودا واقع است.
تندیس های بزرگ بودا معروف به شمامه و صلصال با بلندی 35 و 53 متری که از شهرت جهانی برخوردار بود، در زمستان سال 1379 خورشیدی از سوی گروه طالبان انفجار داده شد.
 
سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد، یونسکو بامیان را به عنوان یک منطقه تاریخی در فهرست میراث فرهنگی جهان این نهاد، ثبت کرده است.
بامیان یکی از ولایت های باستانی کشور به شمار می رود که دارای مناظر و ابدات تاریخی زیاد است، ولی طی سال های اخیر دولت کمتر به این ولایت توجه کرده است.
با انکه این ولایت یکی از امن ترین مناطق کشور در ده سال گذشته بوده است، اما باشندگان آن دولت مرکزی را به کم کاری در راستای بازسازی این ولایت متهم می کنند و می گویند که این بی توجهی سبب شده است تا گردشگران کمتر به مناطق دیدنی این ولایت جذب شوند.
بند امیر یکی از جلوه های زیبای طبیعت نیز در ولایت بامیان واقع است که حدود دوسال پیش به عنوان نخستین پارک ملی افغانستان اعلام شد، اما به دلیل خرابی جاده های منتهی به این ولایت، گردشگران علاقه ای زیاد برای بازدید از جاذبه های آن ندارند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...