بنایی متعلق به دوره ساسانی در محوطه باستانی ویگل کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

 
سرپرست کاوش محوطه باستانی ویگل شهرستان کاشان، از کشف بنایی مربوط به دوره ساسانی پس از 40 سال کاوش در این محوطه خبر داد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، "محسن جابری" گفت: این فصل از کاوش مدت 40 روز و با همکاری دانشجویان باستان شناسی دانشگاه های تهران، کاشان و هنر اصفهان انجام شده است.
وی افزود: کشف این بنای مذهبی بیانگر وجود یک شهر مهم مربوط به دوره ساسانی در این محدوده مکانی است و لازم است کاوش های مستمر باستان شناسی در این محوطه صورت بگیرد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: این محوطه درسال 1384 شناسایی و درسال 1385 موردبررسی روشمند و سیستماتیک باستان شناسی قرار گرفت و بر اساس اطلاعات به دست آمده مشخص شد 2 شهر از دوره ساسانی تا دوره سلجوقی در این محوطه وجود دارد.
جابری با تأکید بر اینکه در سال 1387 برنامه گمانه زنی و تعیین حریم این منطقه انجام شده است، گفت: در این فصل از کاوش به منظور شناخت لایه های باستانی بخش ساسانی منطقه مورد کاوش عمودی قرار گرفت و سمت دیگر کاوش افقی شد.
به گفته سرپرست کاوش محوطه باستانی ویگل، پلان این ساختمان آتشگاهی چلیپایی شکل و مانند چهار طاقی های دوره ساسانی دارای چهار دهانه ورودی است. در مرکز ساختمان نیز بقایای یک آتشدان منحصر به فرد از دوره ساسانی با تزئینات گچبری قرار دارد. در اطراف پایه آتشدان و ورودی سطح آتشگاه نیز بقایا و قطعات گچبری زیبایی از همین عصر به دست آمده است.
جابری افزود: این بنا از جنس چینه و با گل ساخته شده است. کف و آزاره های آن دارای روکش گچ است که چند بار تجدید و اصلاح شده و نشان می دهد این ساختمان مدت زیادی مورد استفاده بوده است. همچنین بدنه های آن نیز از آزار به بالا با رنگ قرمز اخرایی رنگ آمیزی شده است.
وی گفت: این نوع از معماری مذهبی دوره ساسانی که در حوزه استان فارس (‌فارس جنوبی) شناخته شده، برای نخستین بار است که با این کیفیت در ایران مرکزی شناسایی می شود. به خصوص به دلیل اینکه در اینجا 2 شهر با کالبد سالم وجود دارد که تمام ساختارها و عناصر و اجزای آن موجود و در زیر ماسه ها مدفون است.
جابری تاکید کرد که کاوش های باستان شناسی می تواند بخش های مبهم تاریخ شهرسازی ایران در دوره انتقال از ساسانی به اسلامی و شهرسازی قرون اولیه اسلامی را روشن کند.

  • Cheri

    Cheri

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۶:۱۴

    I'm amazed, I must say. Rarely do I encounter a blog that's
    equally educative and interesting, and let me tell you, you've hit the nail on the head.
    The issue is something which too few people are speaking
    intelligently about. I'm very happy I came across this in my hunt for something relating to this.