کشف آثار باستانی دورهٔ ساسانی در سواحل بوشهر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر گفت: خمره‌ها و کوزه‌های سفالی اژدری‌شکل کشف شده در ساحل بوشهر مربوط به دوره ساسانی است.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به نقل از احمد دشتی افزود: این نوع از خمره‌ها حدود هزار سال در تجارت دریایی خلیج‌فارس کاربرد داشتند، همچنین در دوره ساسانی نیز این خمره‌ها به ‌عنوان خمره تدفین مورد استفاده قرار می گرفته‌اند که نمونه قابل ذکر آن کوزه‌های کشف شده در گورستان ساحلی شغاب بوشهر است.
وی اضافه کرد: تاکنون نمونه‌هایی از این سفال‌ها در بندرهای باستانی خلیج‌فارس همچون بندر مهرویان، سی‌نیز، هزارمردان، سیراف و نای‌بند در استان بوشهر به دست آمده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر بیان کرد: این کوزه‌های تاریخی در بخش شمالی بوشهر و مقابل عمارت امیریه (شورای شهر بوشهر) در جریان گشت‌زنی تیم غواصی مرکز تحقیقات دریایی خلیج‌فارس به ریاست ایرج نبی‌پور با هدف یافتن اسفنج‌های دارویی به دست آمده است.
دشتی با بیان اینکه این خمره‌ها در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس تا بنادر باستانی هند و چین و شرق آفریقا دیده می‌شود، گفت: در تجارت دریایی این خمره‌‌ها به عنوان ظروف حمل مایعات با ارزش کاربرد داشته‌اند.
وی اضافه کرد: بنابر نظر باستان‌شناسان منشا این خمره‌ها به احتمال بسیار زیاد مربوط به فرهنگ مدیترانه یا مصر باستان است و قیر به کار رفته در این خمره‌ها نیز از استان خوزستان تهیه می‌شده است.
دشتی اظهار داشت: در تحقیقات باستان‌شناسی زیر آب نیز نمونه‌هایی در آب‌های بندر ریگ در شهرستان گناوه و بقایای کشتی ساسانی در آبهای عمیق بندر سیراف شهرستان کنگان استان بوشهر شناسایی شده بودند.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر افزود: بر اساس نظر حسین توفیقیان، باستان‌شناس زیر آب، کشف خمره‌ و کوزه‌های اژدری شکل در ژرفای آبهای بوشهر نشانه وجود یک محوطه باستانی مربوط به دوران ساسانی در زیر آب‌های خلیج‌فارس است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...