کشف دو هــزار اثر باستانی عربستان با استفاده از برنامه گوگل‌ارث!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

به گزارش فارنت و به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف یک باستان‌شناس استرالیایی بدون اینکه حتی پا به خاک عربستان سعودی بگذارد بااستفاده از برنامه گوگل ارث موفق به کشف ۲ هزار اثر باستانی مهم کشف نشده در این کشور شد.

دیوید کندیپروفسور تاریخ کهن در دانشگاه غرب استرالیا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برنامه گوگل‌ارث موفق به شناسایی وعلامت‌گذاری ۱۹۷۷ سایت بالقوه باستانی از جمله ۱۰۸۲ مقبره سنگی باستانی شدهاست.

دکتر کندی در این خصوص با اعلام اینکه من هرگز عربستان سعودی را به چشم خود ندیده‌ام تاکید کرد عربستان کشوری نیست که بتوان به راحتی برای اینگونه کارها به آنجا رفت.

وی در گفتگو با نیوساینس اعلام کرده است که وی برای تایید واقعی بودناین تصاویر از یکی از دوستان خود در بریتانیا که در کار عکاسی از امکاناست، بهره برده است.

استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره‌ای برای کشف اماکن باستانی، پیش ازاین برای کشف آثار باستانی متعلق به عصر آهن و دوره امپراطوری روم دربریتانیا و همچنینخطوط نازکا در صحرای نازکا در پرو و آثار باستانی موسوم بهتولوم در مکزیک بکار رفته است .

دیلی‌تلگراف در گزارش خود آورده است که تاکنون باستان‌شناسان کمی اجازه یافته‌اند در عربستان به این گونه فعالیت‌ها بپردازند و این کشور مقررات سختی را برای این گونه فعالیت‌ها در نظر گرفته است. تندروهای مذهبی درعربستان سعودی بر این باورند که کشف و توجه به این گونه آثا باستانی مرتبط به تاریخ قبل از اسلام در دراز مدت سبب تضعیف دین خواهد شد.

در سال ۱۹۹۴ شورای مذهبی عربستان سعودی در گزارشی با ادعای حفظ آثارباستانی، توجه به این آثار را منجر به شرک و بت پرستی دانسته و سزایمتخلفان را بنا بر قوانین پادشاهی عربستان مرگ تعیین کرده است.

در سال‌های اخیر حاکمان عربستان سعودی به برخی باستان‌شناسان اجازه کندوکاو و بررسی بعضی محوطه‌های باستانی از جمله خرابه‌های جذاب این کشوررا داده‌اند اما محوطه‌های باستانی کمتر شناخته شده موسوم به میدان صالح که مشخص شده با ۲۰۰۰ شهر کهن در جنوب تمدن قدرتمندانباطیان واقع بوده، همچنان از دسترس محدود مانده و در اکثر موارد درخواست دسترسی به آنها به شدت محدود شده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...