جهان در انتظار بزرگ‌ترین کشف باستان‌شناسی قرن

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یکی از باستان‌شناسان این پروژه گفت: من حدود 14 سال است که در مصر به‌دنبال کشف مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونیهستم و در این مدت، هیچ‌گاه به اندازه‌ی حالا...

 

 با قوت گرفتن احتمال کشف مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونی، جهان خود را برای بزرگ‌ترین کشف باستان‌شناسی قرن آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از فرانس‌پرس، باستان‌شناسان در محوطه‌ای تاریخی در منطقه‌ی ابوسیر (Abusir) در نزدیکی مرز لیبی در شمال مصر، موفق به کشف یک صخره‌ی سنگی شدند که براساس متون تاریخی می‌تواند مقبره‌ی کلئوپاترا و معشوق رومی‌اش، مارک آنتونی باشد که حدود دوهزار سال پیش با سم مار خودکشی کرد.

به گفته‌ی سخنگوی گروه کاوش که سرپرستی آن برعهده‌ی زاهی هواس است، تا به‌حال آثار زیادی از جمله تصاویری از چند الهه‌ی تمدن مصر باستان در این تپه سنگی کشف شده‌اند که احتمال وجود مقبره‌ی کلئوپاترا را در این مکان به‌شدت تقویت می‌کند.

تا به‌حال در محوطه‌ی تاریخی که تپه‌ی سنگی هرم‌شکل در مرکز آن قرار دارد، مجسمه‌هایی از سر یک مرد، چند ماسک و صدها سکه کشف شده‌اند که می‌توانند نشانه‌های از دفن مارک آنتونی در این مکان باشند.

طبق متون تاریخی، مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونی در منطقه‌ی اسکندریه و مشرف به دریای مدیترانه است و گنجینه‌های ارزشمندی دارد.

هواس در گفت‌وگو با فرانس‌پرس اعلام کرد که به احتمال زیاد، تپه‌ی سنگی کشف‌شده، مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونی است و این کشف می‌تواند مهم‌ترین کشف باستان‌شناسی قرن اخیر لقب گیرد.

کاتلین مارتینز (katleenmartinez) ـ یکی از باستان‌شناسان این پروژه ـ نیز گفت: من حدود 14 سال است که در مصر به‌دنبال کشف مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونی هستم و در این مدت، هیچ‌گاه به اندازه‌ی حالا نسبت به کشف این مقبره‌ی ارزشمند خوش‌بین نبوده‌ام.

هواس نیز کشف مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونی را بزرگ‌ترین کشف تاریخی کشور مصر پس از کشف مقبره‌ی توتانخامون در سال 1922 میلادی می‌داند.

تاکنون باستان‌شناسان با استفاده از دستگاه‌های فوق مدرن لیزری، دو اتاق و یک راهرو را در این تپه‌ی سنگی کشف کرده‌اند.

هواس بر این باور است که با کشف مقبره‌ی کلئوپاترا و مارک آنتونی به بسیاری از پرسش‌ها درباره‌ی اهرام ثلاثه و قدمت مجسمه‌ی ابوالهول که برخی آن را یک شاهکار معماری 10هزار ساله می‌دانند، پاسخ داده خواهد شد.

هرچند تلاش‌ها برای کشف مقبره‌ی کلئوپاترا از زمان تصرف مصر توسط ناپلئون بناپارت و حدود یک قرن پیش آغاز شده‌اند، اما تلاش‌های جدید برای کشف این مقبره از مدتی پیش، با ایجاد سه گروه 40 نفره از باستان‌شناسان حرفه‌یی با جدید‌ترین تجهیزات آغاز شدند و پیش‌بینی می‌شود، در روزهای آینده خبرهای بسیار مهمی در این زمینه به گوش جهانیان برسند.

زندگی ملکه‌ی مصری ـ کلئوپاترا ـ و معشوق او ـ مارک آنتونی ـ حدود دوهزار سال پیش، در طی قرن‌ها الهام‌بخش شاعران و نویسندگان فراوانی بوده است. در سال 1963 میلادی نیز فیلمی از زندگی او با بازی الیزابت تایلور در نقش کلئوپاترا بر پرده‌ی سینماها رفت. 

 

 

 

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...