کشف محوطه باستانی با سرباره مس

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

کشف 80 هزار تن سرباره مس در نزدیکی یکی از شهرهای استان کرمان، از دوره باستان تا قرون میانی اسلامی تعجب باستان‌شناسان را برانگیخته‌است. گفته می‌شود مشاهده این مقدار سرباره مس در یک محوطه باستانی تا کنون در دنیای باستان‌شناسی بی‌سابقه بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از CHN، سرباره‌ها بخش‌های دور ریز کوره‌های ذوب فلز هستند که از معادن به جای می‌مانند. کشف سرباره‌ها نشان از فعالیت صنعتی در یک محوطه باستانی دارد.

«رضا مهاجری‌نژاد»، باستان‌شناس و عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی درباره کشف سرباره‌های مس در استان کرمان به CHN گفت: «در زاغ‌دره صوغان در شهرستان بافت بقایای معدن بزرگ مس کشف شد که نشان از فعالیت کوره‌های ذوب فلز از دوره تاریخی تا دوره اسلامی دارد.»

وی با اشاره به ویژگی معدن کشف شده گفت: «بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بیش از 80 هزار تن سرباره در این محوطه دپو شده‌است. این میزان تا کنون در هیچ محوطه باستانی دیده نشده‌است.»

به گفته مهاجری‌نژاد این میزان سرباره نشان از فعالیت زیاد و مستمر ذوب مس، معدن‌کاوی و معدن‌کاری از دوره تاریخی (هزاره اول پیش از میلاد) تا قرون میانی اسلامی دارد.

وی همچنین می‌گوید که سرباره‌ها نشان می‌دهد در این منطقه مس خالص در حدود 70 درصد تولید می‌شده‌است.

این درحالی‌است که استان کرمان همچنان یکی از مهمترین استان‌های کشور در تولید مس محسوب می‌شود و در این صنعت رتبه نخست کشور را دارد.

مهاجری‌نژاد در ادامه گفت: «این محوطه باستانی با تپه یحیی به خط مستقیم 12 کیلومتر و مسیر زمینی 23 کیلومتر فاصله دارد. تپه یحیی از جمله محوطه‌های باستانی مهم کشور است که شهرتی جهانی دارد.»

همچنین گفته می‌شود که در سطح محوطه سفال‌های مربوط به دوره اشکانی، ساسانی، سلجوقی و ایلخانی نیز دیده شده‌است.

این محوطه باستانی تازه کشف شده و هنوز در فهرست میراث ملی به ثبت نرسیده است. درحال حاضر باستان‌شناسان پرونده ثبتی این محوطه باستانی را آماده می‌کنند.

مهاجری‌نژاد با تاکید بر اهمیت این محوطه باستانی گفت:‌ «این محوطه باستانی پس از ثبت می‌تواند به یکی از مهمترین مناطق مطالعاتی در زمینه کوره‌های ذوب فلز از دوره باستانی تا دوره اسلامی تبدیل شود.»

پیش از این محوطه باستانی اریسمان در نطنز یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی مربوط به کوره‌های ذوب فلز بوده که گفته می‌شود حجم سرباره‌های بدست‌آمده در اریسمان با این محوطه قابل مقایسه نیست.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...