کشف منطقه جدید باستان شناسی در گلپایگان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

گردشگری - درمنطقه کوچری واقع در شهرستان گلپایگان، نقوش زیادی از دورانهای میان سنگی،نوسنگی و پارینه سنگی کشف شده، همچنین سنگ نگاره هایی نیز از عصر فلز دراین منطقه به تازگی مشاهده شده است

امید سلیمی بنی: منطقه شناخته شده تیمره، در شهرستان گلپایگان، از لحاظ باستان شناسی، رازهای سر به مهر زیادی دارد. در این منطقه که مابین شهرستانهای گلپایگان، خوانسار، خمین و الیگودرز، محصور شده، سنگ نگاره ها، فنجان واره ها و نقوش زیادی از دوران پیش از عصر فلز وجود دارد که منشا و قدمت برخی از آنها، شناخته نشده است.

در آخرین کشفیات این منطقه، تعداد زیادی از سنگ نگاره ها در منطقه شرق روستای کوچری، واقع در 20 کیلومتری شمال غرب گلپایگان شناسایی شده اند.

هر چند این سنگ نگاره ها سالهاست برای ساکنان محلی، شناخته شده بودند، ولی تاکنون کارشناسان برای بازدید و عکس برداری از آنها اعزام نشده بودند، ولی هفته گذشته، تعدادی از انجمن دوستداران میراث فرهنگی و باستان شناسی گلپایگان، در جستجوهای خود، تعداد زیادی از این سنگ نگاره ها را مشاهده کردند که به نظر می رسد از لحاظ تاریخی، همعصر سایر سنگ نگاره های منطقه تیمره باشد.

همه جا بز کوهی و قوچ، نماد سرزندگی، آبادانی و برکت

مانند سایر سنگ نگاره های این منطقه، نقوش جدید نیز بیشتر با نقشهای بز کوهی و قوچ آکنده شده اند. محسن جمالی، رئیس انجمن دوست داران میراث فرهنگی گلپایگان درباره این نقوش به خبرآنلاین توضیح داد: "بیش از 75 درصد نقوش کشف شده جدید به بز کوهی و قوچ اختصاص دارد که نماد سرزندگی، آبادانی و برکت است. ولی در سنگ نگاره های جدید، برخی از نقوش منحصر به فرد نیز کشف شده که نشان از تمدن کهن این منطقه دارد."

در یکی از این کتیبه های باستانی، مردی، دست فرزند خود را گرفته و با شکار، یک مار، به او آموزش می دهد. در یکی دیگر از این سنگ نگاره ها، مردانی سوار بر اسب، به شکار قوچها پرداخته اند که نشان می دهد این منطقه در دوره های مختلف پیش از تاریخ، محل سکونت انسان بوده است.

در تعدادی از سنگ نگاره های جدید، نشانه هایی از زبانهای باستانی که بر پایه نمادنگاری و ایده نگاری است، دیده می شود. همچنین برخی از حروف نگاریهایی که تاکنون کارشناسان معنی آنها را در نیافته اند، در این سنگ نگاره ها مشاهده شده است.

محسن جمالی درباره این نقوش به خبرآنلاین می گوید: "در منطقه کشف شده جدید، تعدادی از نقوش نیز مشاهده می شود که کاروان شترها را نشان می دهد، این نقوش که به دلیل کوچک بودن ابزار به کار گرفته شده در آنها، نشان از عصر فلز دارد، ثابت می کند این منطقه، گذرگاه کاروانیان زیادی بوده که در دوره های بعد از عصر پارینه سنگی و میان سنگی، از گلپایگان عبور می کرده اند."

تخریب سنگ نگاره ها ادامه دارد

خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به این منطقه، همچنین با مشاهده تعدادی از نمونه های باستانی کتیبه های مختلف، به نشانه هایی از تخریب مردم برخورد. افراد ناآگاه، با تخریب سنگ نگاره ها و ایجاد نقوش جدید، اصالت و زیبایی تعدادی از سنگ نگاره های منطقه را که در نزدیکی جاده های روستایی بود، از میان برده بودند.

نوشتن یادگاری و تصاویر زندگی جدید در کنار نقوش باستانی که به گفته کارشناسان پیش از اختراع خط، بوده، نشان می دهد دستگاه های دولتی درگیر در حفظ و حراست از این آثار، هیچ گاه وظایف خود را جدی نگرفته اند.

نشانه های فرسایش و شکستن سنگهای حاوی نقوش نیز در برخی از نقاط، کاملا مشهود است، همچنین اقداماتی مانند سدسازی روی رودخانه کوچری، لوله گذاری و کندن زمین برای انتقال آب این رود به قم، ایجاد تونلهای بزرگ در کوهستانهای منطقه و تخلیه نخاله های ناشی از این عملیات در کوهپایه ها، چهره منطقه را به شدت دگرگون کرده و خطر اصلی برای سنگ نگاره های تیمره به حساب می آیند. گویی ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا آثار باستانی را در اینجا محو کنند. از طرف دیگر، نگرانی هایی درباره آبگیری سد کوچری وجود دارد. گفته می شود با آبگیری کامل این سد که هنوز مراحل بتون ریزی را می گذراند، آب دریاچه پشت سد به قدری بالا می آید که روستای کوچری به طور کامل زیر آب خواهد رفت و بسیاری از نقشهای باستانی و سنگ نگاره های منطقه نیز زیر آبها، مدفون خواهد ماند.

با این حال، انجمن دوست داران میراث فرهنگی گلپایگان، با قالب گیری و نمونه برداری علمی (مولاژ برداری) از برخی نقوش که احتمال غرق شدن آنها زیر آب سد وجود دارد، سعی دارند برای آیندگان، میراث منطقه را حفاظت کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...