کشف گور باستانی عصرآهن و سفال‏ها‏یی با قدمت بیش از هفت هزار سال

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث‏فرهنگی از کشف یک گور باستانی عصرآهن وسفال‏های هفت هزارساله در محوطه باستانی ماهیان و چینواستان گلستان خبرداد.

به گزارش میراث آریا (chtn)،عضوهیات علمی پژوهشگاه میراث‏فرهنگی و سرپرست کاوش در این دو محوطه هدف ازگمانه‏زنی در این محوطه‏ها را تعیین عرصه و حریم عنوان کرد و افزود: درمحوطه ماهیان ۵ گمانه باستان‏شناختی زده شده و در گمانه شماره یک آن بقایاییک گور باستانی متعلق به عصر آهن کشف شد.

«جبرئیلنوکنده» بابیان این‏که عملیات گمانه‏زنی باستان‏شناختی در محوطه باستانیماهیان و چینو گلستان این کشف راسبب شد،تصریح کرد: در این گور دو جسد بههمراه اشیای تدفینی مانند ظروف سفالی خاکستری رنگ و قرمز رنگ و بقایای یکخنجر و درفش برنزی کشف شده است.

اوادامه داد: معماری این گور سنگ چین بوده و از نظر شکل ساخت و داده‏هایمکشوفه فرهنگی مشابه قبرهای عصرآهن در استان‏های تهران، مازندران و گیلاناست.

این باستان‏شناس با تاکید براینکهدر تعیین حریم محوطه ماهیان هزینه بخشی از عملیات گمانه‏زنی توسط مالکخصوصی اثر پرداخت شده اظهار داشت: نخستین بار است که در استان گلستانگمانه‏زنی باستان‏شناختی به‏صورت مشارکتی با مالک اجرا می‏شود و اگر اینموضوع خوب مدیریت شود شاید بتوان عرصه و حریم بسیاری از محوره‏هایباستان‏شناختی را تعیین کرد.

«نوکنده» در ادامه به محوطه باستانی تپه چینو علی‏آباد کتول اشاره کرد و افزود: دراین تپه ۷ گمانه باستان‏شناختی زده شد و محدوده عرصه تاریخی و حریم آن مشخصشده است.

این مقام مسوول گفت: ازآنجایی که بخشی از عرصه تاریخی این تپه مورد تخریب قرار گرفته در یکی ازاین نقاط عملیات پاکسازی دیواره برش نیز انجام شده است.

اواز شناسایی بقایای بخشی از دیوار یک قلعه تاریخی با پی سنگی و مصالح باخشت‏ خبر داد و گفت: بعد از عملیات کاوش با پوشش کاهگل و سقف این دیوارمورد حفاظت قرار گرفت و خوشبختانه این اقدام در روستا نیز مورد استقبالگردشگران فرهنگی قرار گرفت.

سرپرست تیمکاوش در این محوطه ادامه داد: در بالاترین سطح تپه قطعات شکسته سفاللعابدار و بی لعاب و شیشه یافت شد که شباهت نزدیکی با سفالینه‏های شهرگرگان(جرجان) دارد.

این باستان‏شناستصریح کرد: کهن‏ترین یافته در گمانه مربوط به سفالینه‏های پیش از تاریخی باشاموت گیاهی و نقوش هندسی به رنگ سیاه از نوع فلات عتیق در فلات مرکزیایران یا سفال نوع جیتون است که قبلا در آق تپه گنبد کاووس در استان گلستانو تپه سنگ چخماق در منطقه بسطام استان سمنان کشف شده بود.

«نوکنده» با تاکید براینکه قدمت این نوع سفال به بیش از هفت هزارسالبازمی‏گردد،اظهار داشت: این نخستین بار است که در منطقه کوهستانی استانگلستان یک محوطه نوسنگی مورد گمانه زنی قرار می‏گیرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...