بخشی از مغز شبیه حس ششم عمل می‌کند

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تحقیقات جدید در زمینه کارکرد مغز نشان می دهد بخشی از مغز انسان همچون حس ششم فعالیت می کند و قادر است به طور ناخودآگاه خطرات اطراف را تشخیص دهد.

به نقل از نشریه Science، محققان دریافتند بخشی از قشر جلویی مغز موسوم به ACC قادر است ریزترین تغییرات در محیط اطراف انسان را تشخیص دهد و انسان را نسبت به خطری که وی را تهدید می کند، آگاه سازد.

در گزارش یاد شده آمده است، بخش ACC بدون اینکه خود انسان آگاه باشد، اطلاعات و تغییرات محیط اطراف را به دقت زیر ذره بین دارد و کوچکترین تغییرات را تشخیص می دهد و به انسان خبر می دهد.

محققان با توجه به نحوه فعالیت این بخش، آن را نوعی حس ششم خوانده اند که در مغز قرار دارد.

این گزارش حاکی است، مطالعات پیشین نشان می دادند که به هنگام تصمیم گیریهای دشوار و یا پس از اینکه انسان اشتباهی مرتکب می شود، فعالیت بخش ACC که در جلوی مغز قرار دارد، افزایش می یابد.

اما مطالعات جدید نشان می دهند این بخش از مغز حتی قبل از اینکه تصمیم دشواری گرفته شود، می تواند بروز اشتباه را تشخیص دهد.

به گفته پژوهشگران بخش ACC همچون یک سیستم هشدار دهنده اولیه فعالیت می کند و می تواند قبل از اینکه رفتار ما به نتیجه منفی ای منجر شود، به ما نسبت به اشتباهی که در راه است، هشدار دهد. در نتیجه ما می توانیم با هوشیاری بیشتر از بروز یک تصمیم یا فعالیت اشتباه جلوگیری کنیم.

این گزارش حاکی است، پژوهشگران طی سالهای اخیر به علت اهمیت بخش ACC در فرآیند پردازش مغز به هنگام وظایف دشوار و پیچیده، مطالعات بسیاری بر روی این بخش از مغز انجام داده اند تا پی به نحوه کارکرد آن ببرند.

از سوی دیگر، کارکرد نامناسب بخش ACC مغز موجب بروز مشکلات مغزی خطرناکی همچون اسکیزوفرنی و عقده های رونی می شود، که این امر بر ضرورت مطالعه بر روی کارکرد آن می افزاید.

X

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...