مراسم شب هالووین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

مراسم سنتی شب هالووین در کشور ایتالیا، بهانه‌ای شیرین و هیجان انگیز برای تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان و فرصتی است برای بزرگترها تا با رفتن بر مزار درگذشتگان، یادی از عزیزان خفته در خاک خود کنند.

هالووین ( ‪ ) Halloweenیکی از معروف‌ترین مراسم سنتی در مغرب زمین با بیش از دو هزار سال قدمت است.

همه ساله در اغلب کشورهای غربی در شب ‪۳۱اکتبر ( شب‪۱۱آبان ) یعنی شب هالووین، معمولا کودکان و نوجوانان لباس‌های عجیب و غیر مرسوم می‌پوشند و مانند مراسم سنتی شب چهارشنبه سوری در ایران، برای گرفتن آجیل و شکلات به درب منازل همسایگان می‌روند.

یکی از نمادهای هالووین یک کدو تنبل تو خالی است که برای آن دهان و چشم درست کرده و با روشن کردن شمع در داخل آن، هیبتی ترسناک ایجاد می‌کنند .

مراسم هالووین، بیان‌کننده اعتقاد پیشینیان مردمان مغرب زمین به جهان آخرت است. آخرین روز ماه اکتبر یعنی روز هالووین یا روز همه مقدسین نام دارد .

بنیانگذاران این مراسم که به صورت جشن برگزار می‌شود، قوم سلتی بودند که پیش از میلاد مسیح در سرزمین ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌کردند. بنا براعتقاد قوم سلتی، آغاز سال نو میلادی اول ماه نوامبر است و با این اعتقاد ، آخرین شب سال یعنی شب سی و یکم اکتبر را زمان یادبود ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب مراسمی برپا می‌کردند .

در این مراسم مردم به دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می کردند و هر کس هر غذایی داشت با دیگران تقسیم می‌کرد و همگی بر سر یک سفره می‌نشستند، زیرا بر این باور بودند که در این شب راه میان دو جهان باز می‌شود و ارواح درگذشتگان آنان نیز در این جمع حاضر می‌شوند و ارتزاق می‌کنند . پس کسانی که با سخاوت بیشتری در این مراسم شرکت می کردند، مورد شفاعت درگذشتگان قرار می‌گرفتند و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها مصون می‌ماندند.

از دیگر مراسمی که در این شب انجام می‌شد، می‌توان به پوشیدن لباس‌هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی توسط کشیشان، خوردن سیب که سمبل پومانا ( الهه میوه و درخت) بود و بردن باقیمانده‌های آتش و خاکستر به خانه‌ها با این نیت که آنها را از بدی‌ها و از سرمای زمستانی که در پیش است در امان می دارد اشاره کرد .

در پایان شب هالووین روحانیون مسیحی با شب زنده داری و دعا و نیایش آخرین شب سال را به پایان برده و ارواح مقدس را از برزخ به بهشت رهمنون می کردند.

به نظر می‌رسد، امروزه در بیشتر کشورهای غربی، از مراسم سنتی - آیینی هالووین فقط یک نام باقی مانده است و خانواده‌ها این مراسم را بیشتر به صورت یک جشن و مراسمی فانتزی برگزار می‌کنند و از آن باورهای اولیه و مراسم خاص این ایام، جز در معدودی از مناطق غیر شهری در برخی از کشورهای غربی، چیزی باقی نمانده است .

شاید بیشترین ارزش این مراسم در این باشد که فردای شب هالووین، مردم به زیارت اهل قبور رفته و یادی از عزیزان درگذشته خود می‌کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...