کشف فسیل چشم‌های یک شکارچی ماقبل تاریخ در استرالیا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دانشمندان استرالیایی موفق به کشف چشم‌هایی حشره مانند متعلق به یک صیاد عحیب و غریب ماقبل تاریخ شدند که بیش از 500 میلیون سال پیش در دریاها می‌زیسته است.

به گزارش میراث آریا (Chtn)، این چشم‌های فسیل شده که در جزیره کانگوروی استرالیا کشف شدند، 3 سانتیمتر قطر داشته و از 16 هزار عدسی تشکیل شده بودند متعلق به موجودی همچون نرم‌تنان امروزی بوده که «آنومالوکاریس» نامیده می‌شده است.

دانشمندان اعلام کردند،‌ آنومالوکاریس‌ها در حدود یک متر طول داشته و در عصر کامبرین می‌زیسته اند. این موجودات که به «کوسه سفید بزرگ» شهرت پیدا کرده اند، از زنجیره غذایی دریایی تغذیه می‌کرده‌اند.

«جان پترسون» سرپرست تیم اکتشاف گفت: این اکتشاف نشان می‌دهد که «آنومالوکاریس»‌ها در اعماق دریا و در محیط‌هایی با آب روشن زندگی می‌کرده و از قدرت بصری بسیار بالایی برخوردار بودند و نسبت به دیگر موجودات همانند خود بازوهای تکامل یافته‌تری داشته به کمک آن به سرعت صید خود را شکار می‌کردند.

وی افزود: چشم‌های بزرگ این خزنده دریایی در کناره‌های سر آن قرار داشته و معمولا در برابر ساختارهای دفاعی دیگر موجودات همچون ترشحات سمی یا تیغ افشانی، تا حدودی ضعیف بوده است.

به گزارش میراث آریا، دانشمندان اعلام کردند، 16 هزار عدسی موجود در چشم‌های این جانور در نوع خود بی‌نظیر است، درحالی که بسیاری از حشرات امروزی که اندام تکامل یافته‌تری دارند تنها در حدود 3 هزار عدسی چشمی داشته و فقط سنجاقک‌ها با 30 هزار عدسی چشمی بیش از آنومالوکاریس‌ها عدسی چشمی دارند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...