کشف فسیل قدیمی ترین ارگانیزم مودار جهان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

محققان در میان رسوبات سنگی به جا مانده از دوره میانی دو عصر یخبندان موفق به کشف فسیل قدیمی ترین جانداران تک سلولی مودار و صدفدار شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فسیل فورامینیفرای صدفدار و ارگانیزم مژکدار کوزه ای نمونه هایی مشابه تک سلولی هایی هستند که امروز نیز در زمین وجود دارند اما آب و هوایی که این فسیلها در دوره خود در آن زندگی می کرده اند کاملا متفاوت از امروز بوده است.

فسیلها در میان رسوبات سنگ آهکی بستر اقیانوس متعلق به دوره زمانی 635 تا 715 میلیون سال پیش کشف شده اند. این دوره زمانی به دو عصر یخبندان نسبت داده می شود که طی آن سرتاسر زمین در زیر لایه ای از یخ فرو رفته بود.

فسیلهای کشف شده سنی در حدود 100 میلیون سال بیشتر از قدیمی ترین فسیلهای مشابهی که تا کنون یافته شده اند دارند و از این رو دانشمندان MIT نتیجه گیری کرده اند که این تک سلولی ها نسبت به تصور سابق قدمت بیشتری دارند. عده ای از محققان نیز بر این باورند که این جانداران تک سلولی بیش از یک میلیارد سال پیش نیز بر روی زمین وجود داشته اند.

محققان در MIT می گویند نمی توان تایید کرد فسیلهای یافته شده کاملا به نمونه های تک سلولی مدرن شباهت دارند اما شباهتهایی نیز وجود دارند که برای 700 میلیون سال یا بیشتر حفظ شده اند.

فسیل فورامینیفرال که به تازگی کشف شده و نسبت به قدیمی ترین نمونه های کشف شده 100 میلیون سال مسن تر است

این فسیلها علاوه بر کوچک بودن بی اندازه، به دلیل نوع سنگی که در آن کشف شده اند موجب شگفتی دانشمندان هستند زیرا رسوباتی که این فسیلها در آن کشف شده اند شامل سنگی که معمولا فسیلها را در خود نگه می دارد، نیستند.

این فسیلها نشان دهنده ابتدایی ترین جاندارانی هستند که با انباشتن ذرات کوچک مواد معدنی برای خود صدف می ساختند. فورامینیفراها تنها تک سلولی های صدف دار نیستند بلکه نوعی از آمیبها نیز برای خود ساختاری صدف مانند می ساخته اند. در مقابل فسیل بدن مژکدار از تارهای ریز مویی که مژک نام دارد، پوشیده شده است. این تک سلولی شباهت زیادی به ارگانیزم مدرن و پلانکتونی به نام "تینتینیدز" دارد.

بر اساس گزارش دیسکاوری، کشف فسیل این ارگانیزمها می تواند مکانیزم احتمالی که در آن دوران منجر به افزایش سطح اکسیژن اتمسفر شده بود را معرفی کند، پدیده ای که در آن دوران آغازگر دوران تغییر حیات ساده و تک سلولی به حیات پیچیده تر شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...